Spreeuwen

L1090480

Gans het jaar door zijn er bij ons wel vogels te zien in de tuin. De soorten variëren volgens het seizoen maar meestal komen toch steeds dezelfde gasten terug. Jaren geleden begon ik met het voederen van vogels in de tuin. Mijn vader zaliger had ooit het idee om kanaries te houden maar dat heeft niet lang geduurd. Uiteindelijk zaten we met een grote overschot aan kanarievoer die ik dan maar in kleine porties aan de tuinvogels voerde. Al gauw merkte ik dat er meer in de tuin kwam dan enkel wat mussen. Vinken en mezen kwamen vooral in de winter regelmatig langs maar ook een enkele keer meende ik een roodborst of zelfs een winterkoninkje gezien te hebben. Toen was digitale fotografie grotendeels science fiction en ik had dan ook grote moeite om deftige waarnemingen te doen. Nu heb ik echter een camera met redelijke zoom en die maakt het herkennen van vogels gemakkelijker. Niet alleen doet dat ding al eens diens als verrekijker, het is ook eenvoudiger om nadien op foto vast te stellen over welke soort het precies gaat. Deze twee echter had ik nooit verwacht in een tuin laat staan op een voederplank. Spreeuwen komen meestal in grote zwermen en niet als een duo laat staan dat ze zicht op een voederplank laten zien. Dit lijkt me toch een redelijk zeldzaam gegeven. Benieuwd of dit al eerder is opgemerkt.

One thought on “Spreeuwen

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

