No color

Wat is nu ‘beter’: eerst een foto nemen in kleur en die later over zetten naar zwart/wit of direct in zwart/wit fotograferen? Het hangt eigenlijk van verschillende factoren af maar meestal is het eerste toch aan te raden. Dat heb ik toch ondervonden. Het overzetten geeft meer mogelijkheden dan direct in zwart/wit te fotograferen. Met een programma als Aperture kan je heel veel verschillende instellingen gebruiken en is elke overzetting van kleur ook een zoektocht naar wat het beste resultaat geeft. Wanneer je direct in zwart/wit fotografeert zijn die mogelijkheden direct een stuk beperkter. Of dat ook geld voor de Leica M Monochroom, weet ik niet. Het zou me verbazen dat de enige digitale camera ter wereld waarmee je enkel zwart/wit foto’s kan maken hetzelfde resultaat zou geven dan mijn veel goedkopere model. Ik zou het toch eens graag kunnen uittesten.

6 thoughts on “No color

    1. Geen probleem, Henk. Het waren grijze dagen dus neem ik al eens foto’s in zwart/wit al heb ik ook al eens getest wat het verschil is tussen foto’s direct in zwart/wit nemen en nadien omzetten naar zwart/wit. Het resultaat is niet helemaal hetzelfde.

    1. Dat hangt ervan af: mijn Canon Powershot G11 kan wel RAW aan maar enkel in kleur. Zet ik dat toestel naar zwart/wit dan neemt die enkel foto’s in jpeg. Mijn Leica kan dat wel maar ik heb helaas een model waarvan de RAW niet ondersteund is door Apple. De V-Lux 2 of 4 is wel ondersteund. Helaas heb ik een V-Lux 3. Ik kan enkel de raw bestanden bewerken met Photoshop (elements) maar ik heb nog geen tijd/zin gehad om Photoshop Elements opnieuw te installeren. Ik vind het resultaat dat ik met Aperture krijg nochtans niet slecht.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

