Avondlicht

Deze foto is een reden waarom ik enkele jaren fotografeer in RAW (en jpeg). In jpeg neigde die foto meer naar een blauwe lucht terwijl in RAW de kleuren realistischer zijn en naar paars neigen. Eigenlijk is die foto onderbelicht maar zo heb ik dat wel graag. Ik ben geen fan van overbelicht. De camera waarmee ik deze foto nam in 2012 ben ik intussen domweg kwijt gespeeld. Intussen zit ik met het idee om een nieuwe kleine camera te kopen. Eentje dat ik gemakkelijk in mijn jaszak kan stoppen. Verscheidene redenen houden me tegen. Natuurlijk geld. Ik zou er weer spaargeld aan kunnen spenderen maar zie het eigenlijk toch liever op mijn spaarrekening staan. Mijn manier van fotograferen: ik prefereer al langer om te kijken door een (elektronische) zoeker dan op een scherm. Daarom neem ik nog zelden mijn Powershot G11 mee: fijn toestel maar de optische zoeker is een klucht want niet echt praktisch en dus weinig bruikbaar. Het aantal compact camera’s met een elektronische zoeker zijn dun gezaaid … en duur. Zo ben ik tegenwoordig gecharmeerd door Olympus (de camerafabrikant, niet de berg in Griekenland). Die bracht onlangs de Olympus Stylus 1 op de markt. Iets groter dan mijn Powershot, lichtsterk(er), grotere zoom maar vooral een dot van een elektronische zoeker. Olympus is blijkbaar de enige fabrikant die deftige elektronische zoekers kan maken en die dingen ook verder blijft ontwikkelen. Andere fabrikanten zoals Panasonic en Leica stoppen simpel weg een model van Olympus in hun toestellen. Tenzij ik de Lotto win, zal ik niet direct een nieuw toestel kopen. Toch blijf ik de ontwikkelingen op het gebied van camera’s volgen. Het gaat nog steeds enorm rap.

7 thoughts on “Avondlicht

  1. Mooie foto. Het lijkt wel zo’n uitgeknipt plaatje. Ik ben het eens met je over het kijken door een zoeker. Dat werkt veel prettiger. Naar een schermpje kijken staat bovendien erg stom en amateuristisch. 😉
    Ik heb een Panasonic Lumix 5, waar ik erg tevreden mee ben. Onlangs heb ik de snesor van mijn Nikon D70S (een ouwe dus) laten reinigen omdat ik daar weer mee wilde fotograferen, maar ik schrok van de opnamekwaliteit. Slechte kleuren, bij geringe onderbelichting al heel veel verschuiving in het zwart. Vandaag ga ik het nog eenmaal proberen, omdat ik weer wat telewerk wil gaan doen. Ik zou best een andere reflex willen kopen, met alle knoppen en zo onder handbereik en niet via allerlei menu’s, maar heb daat het geld niet voor over. Dus tel ik mijn knopen. 😉

    1. De Nikon D70S was een puike camera toen die op de markt verscheen, zo’n 10 jaar geleden maar kan de vergelijking met het huidige aanbod helemaal niet meer doorstaan. Zelfs toen was er kritiek op oa de witbalans en beeldkwaliteit. Zelf kan ik me ook geen spiegelreflex permitteren al stond ik ooit in de winkel met het idee om een Nikon D3000 te kopen die toen belachelijk goedkoop was. Ik heb die toen niet gekocht omdat ik van mezelf goed weet dat ik het nooit zal laten bij 1 objectief maar al gauw meerdere accessoires erbij zou willen.
      De Panasonic Lumix staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje. Er is trouwens een aparte viewfinder te koop al is de prijs toch behoorlijk voor zo’n klein accessoire.

      1. Ik ben erg tevreden over die Lumix. Ik weet inderdaad dat er een viewfinder voor is, helaas neemt het formaat dan weer zo toe. Deze past in heel veel zakken, heb hem daarom altijd bij me. De lens is erg mooi, die nieuwste, de 7, heeft een nog lichtsterkere lens. Ach, zo blijft er altijd iets te wensen over.

        1. De Lumix 7 lijkt me een betere aankoop dan bv. de Canon Powershot S120. Ik heb ook al veel lovende kritieken gehoord over de Sony Cyber-shot DSC-RX100 en de Olympus XZ-1. De Sony is niet helemaal vergelijkbaar: veel grotere sensor dus stukken duurder. De Olympus is iets groter en eigenlijk ook een generatiegenoot van de Lumix 5. Wel vreemd dat men voor dat soort camera’s allerlei accessoires uitbrengt die maar zelden in de handel te vinden zijn. Panasonic heeft voor de Lumix (net als bv. Canon voor de Powershot G series) een reeks filters uitgebracht maar je moet echt zoeken om die te vinden. Waarom ze die niet samen met de camera in een kit verkopen, is me een raadsel. Er zullen altijd wel gegadigden zijn daarvoor.

          1. Eens. Kennelijk een lokkertje om te laten zien dat je niet zomaar een compactcamera koopt, maar dat er min of meer een systeem achter zit. Dat je vervolgens niet of slechts tegen een hoge prijs kunt kopen.
            Veel wijsheid toegewenst in de aanschaf (of natuurlijk de hoofdprijs winnen. Maar dan heb je weer andere dilemma’s in een ander segment.)

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

