Een tussendoortje

Toen ik jaren geleden naar Brussel moest om te werken werd ik met iets geconfronteerd waar ik tot dan toe nog maar zelden mee te maken had: bedelaars. Ik had ze wel al eens gezien op één van de weinige uitstapjes in het buitenland maar in mijn eigen stad waren enkel straatartiesten en geen echte bedelaars zoals ik die in Brussel tegen kwam. Eerst gaf ik af en toe iets. Dat iets bleek niet echt weinig want de stand van mijn bankrekening werd net niet rood op het einde van de maand. Na eens goed uitgerekend te hebben hoeveel ik echt gaf besloot ik om daar maar mee te stoppen. Jammer voor die mensen maar zelfs al gaf ik gans mijn wedde, het helpt naar mijn gevoel bitter weinig en mezelf al even min. De enigen waar ik nog iets aan geef zijn straatartiesten. Een mens moet ergens een grens trekken. Gemakkelijk is het niet: elke dag passeer ik wel mensen die bedelen op straat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet voor de lol. Jammer genoeg heb ik er ook al veel gezien die met het geld dat ze van voorbijgangers krijgen, direct bier kopen. Niet dat dit de reden is waarom ik niets meer geef aan bedelaars. De reden is angst. Angst dat er plots iets zal gebeuren waardoor ik zelf in de problemen raak. Nu heb ik tenminste een beetje reserve. Een mens weet nooit wanneer dat ik dat nodig zal moeten gebruiken.

4 thoughts on “Een tussendoortje

  1. Straatartiesten krijgen van mij ook enkele euro’s, Stef.
    Leuk groepje.
    Reserve…, heb je nodig op de meest onverwachte momenten… Zoals hier, onverwacht huis moeten verkopen…, na 42 jaar, en dan…, onzekerheid knaagt… ?!
    Lie(f)s.

  2. Als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat ik zowel bedelaars als muzikanten voorbijloop zonder iets te geven. Reden: zoals je zelf zegt helpt het allicht geen zier. Er moet een sociaal opvangnet komen waar die mensen een uitkering krijgen zoals een ander. Moeten bedelen is niet meer van deze tijd…

    1. Het (geld) is domweg oneerlijk verdeeld. Zo simpel is het eigenlijk. Als je ziet hoe bepaalde machthebbers leven – zoals die verjaagde president van Oekraïne – dan is het schrijnend om te zien hoeveel mensen er op straat leven.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

