De familie zwaan

IMG_1554 - 2014-05-22 at 17-12-04

Sinds ik een digitale camera heb is één van mijn favoriete onderwerpen zwanen. Zo merkte ik de laatste jaren waar in de Brugse binnenstad zwanen een nest bouwden en wanneer ze hun jongen begeleiden op het water tot die eenmaal groot genoeg zijn om ‘de wereld in te trekken’. Dit jaar echter leek het geen succes te worden. Het nest aan de Dampoort was te rap weer leeg en elders vond ik geen koppel zwanen dat zich aan een nest gewaagd had. Tot mijn verrassing merkte ik echter gisteren deze alleenstaande moeder met kroost op. De vader was nergens te bespeuren: heel ongewoon bij zwanen. Niet dat het mannetje nu heel actief mee helpt: behalve zo af en toe eens in een ‘Franse collére’ schieten wanneer indringers te dicht bij zijn kroost komen, doet hij eigenlijk weinig. Wanneer de jongen nog heel klein, helpt hij al eens bij het voederen maar voor het overige is het vooral het vrouwtje dat haar kroost alles aanleert. Als het weer het toelaat, zullen hier nog wel foto’s verschijnen van deze familie. Het is eens iets anders dan dierentuindieren. Een beetje anders toch. 😉

One thought on “De familie zwaan

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

