Alleenstaande moeder

IMG_1578 - 2014-05-26 at 17-00-38

Door de warme winter en vroege lente was ik een beetje in de war wat betreft de seizoenen. Nu lijkt het wel herfst. (Dit geheel terzijde). Ik verwachte wat te vroeg zwanen op hun nest (in de binnenstad van Brugge). Nu zijn ze er echter al met hun kroost. Dus is het weer de tijd dat ik na het werk regelmatig onderweg naar huis eens stop om foto’s te nemen van die zwanen met hun kroost. Al zijn ze er, het is dit jaar toch minder. Vreemd. Vorige jaar was het zo’n harde winter en toen vond ik op meerdere plaatsen in de binnenstad nestende zwanen. Dit jaar vond ik er slechts 1. Wat me ook opviel: vader zwaan is niet meer. Zwanen zijn nu eenmaal gekend dat koppels samen blijven voor gans het leven dus is het ongewoon dat één zwaan zich ontfermt over de kroost. Geen idee of ze in staat zal zijn om die taak alleen te doen. Het mannetje doet meestal minder voor zijn kroost maar is anderzijds wel degene die zijn kroost beschermt tegen allerlei gevaar. Zelfs reigers zijn dan niet veilig wanneer zo’n zwaan agressief wordt.

6 thoughts on “Alleenstaande moeder

    1. Lies, ik heb het over het centrum. De Reien: Langerei, Goudenhandrei, Speelmansrei, Sint-Annarei, … Dat zijn de plaatsen waar nu al vele jaren een aantal nestende zwanen volg. Meestal hebben de jongen die in die nesten geboren zijn meer kans om volwassen te worden dan de jongen die aan ’t Stil Ende geboren worden. Het enige nest dat ik dit jaar vond was aan de Dampoort. Vorige jaren was er ook een nest aan de Augustijnenrei (te zien van de Ezelstraat/Grauwerkersstraat), er was er eentje aan de Speelmansrei en er zijn er nog geweest langs de Langerei maar die mis ik dit jaar. Aan het Beijnhof zijn ook wel een aantal nesten maar in hoeverre de jongen groot worden, weet ik niet. Ik dacht dat er op het Minnewater zelf geen zwanen meer zaten maar dat kan natuurlijk weer veranderd zijn.

      1. Nu je ’t schrijft, Stef, ik was die mooie plaatsen vergeten… ‘k Zal er volgend jaar op letten, misschien zien we mekaar daar…
        Lie(f)s.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

