Zwart/wit

L1180123 - 2014-08-10 at 08-37-33

Ik heb (hier) al een verteld over de kleine boekjes die ik af en toe koop: Dwarsliggers. Echte pocketboekjes die niet geschikt zijn voor mensen met zware leesbrillen. Een enkele keer bleek de aankoop een tegenvaller. De meeste die ik kocht, vond ik fantastisch. (Voor wie interesse heeft: Calamitetenleer voor gevorderden van Marisha Pessl, De geschiedenis van de liefde van Nicoe Kraus, Liefdesbrieven van Katie Florde – beide alles behalve zoetzemerige liefdesverhalen – en Extreem luid & ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer.) De laatste die ik deze week figuurlijk verslond was ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ geschreven door de Ierse romanschrijver John Boyne. Een boek dat nogal wat kritiek kreeg en bij momenten ook wat naïef over komt maar bij mij toch is blijven plakken en dat niet alleen om wat het hoofdpersonage overkomt op het einde. Zoals in het leven wel meer het geval is: de goeie moeten het ontgelden voor de slechten. Dat klinkt misschien ook naïef want is er eigenlijk zoiets als goeie en slechte mensen? Is er zoiets als het kwade en het goeie? Geen idee. Wat ik wel weet: mensen kunnen heel wreed zijn en rechtvaardigen die wreedheid met de meest waanzinnige ideeën. Moorden in naam van een god die ze halen uit een heel oud boek waarvan men vind dat het de waarheid is en enkel de waarheid… Nee, ik begrijp dit nog steeds niet. Er was ooit een tijd dat ik ook geloofde in dat boek. Uiteindelijk vond ik er te veel tegenstrijdigheden in en dingen die eigenlijk helemaal niet de waarheid zijn. Boeken zijn uiteindelijk maar boeken: geen dingen waarvoor gemoord mag worden. Fotograferen in zwart/wit kan, denken in zwart/wit is niet aan te raden.

4 thoughts on “Zwart/wit

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

