Het zit zwart van de exoten

Ik had het hier een tijdje geleden over een zwarte zwaan die in Brugge tussen de knobbelzwanen leeft. Dat haalde toen het nieuws. Er was er slechts één en toch wou men die perse weg omdat het dier een exoot is: een inwijkeling uit het verre Australië en een bedreiging voor de inheemse fauna en flora. Het stoort me vandaag nog meer dan eerst. De reden toon ik hieronder.

L1190445 - 2014-09-10 at 17-40-11

Ik werkte vandaag niet in Brussel maar voor de verandering toch nog een keer in Brugge. Onder het werken hoorde ik regelmatig ganzen passeren. Dat is nogal vreemd voor de tijd van het jaar. Het waren echter geen grauwe ganzen zoals bovenstaande maar grote groepen Grote Canadese Ganzen. Dat zijn, zoals de naam doet vermoeden, exoten uit het verre Canada. Een tiental jaar vond men die aan nabij de Ezelpoort, waar ook heel wat zwanen verblijven. Een tiental, meer waren dat er nooit. jaren vond je er ook gans het jaar door maar dit is een paar jaar geleden plots veranderd. Tijdens de zomer zijn ze er niet meer te vinden om met de herfst terug te keren. Dat waren er eerst een tiental maar dit jaar is het plots een heel pak meer. Het zijn er zeker honderd.

L1190450 - 2014-09-10 at 17-41-26

L1190454 - 2014-09-10 at 17-42-54

L1190460 - 2014-09-10 at 17-44-56

L1190462 - 2014-09-10 at 17-46-19

L1190463 - 2014-09-10 at 17-48-46

Men wil één zwarte zwaan weg maar een overvloed aan grote Canadese ganzen is blijkbaar niet de moeite waard om te reageren. Nochtans lijkt me dit een voorbeeld hoe een exoot zich hier zodanig voort kan planten dat het een bedreiging vormt voor de inheemse fauna en flora. Het ‘Stil Ende’ is een redelijke stuk waterloop maar zeker niet groot genoeg voor zo’n groep ganzen. Dat lijkt me niet echt gezond. Waar is het stadsbestuur en met hen ook al die groene rakkers die ijveren voor een gezond milieu? Dit is toch wel veel dringender dan die ene zwarte zwaan?

Nog opvallender is die ene zo mogelijk nog exotischer exoot: een Indische gans. Die houden ze in de Zoo van Antwerpen samen met de tapirs. In Brugge leeft dat gewoon in het wild. Tja.

L1190447 - 2014-09-10 at 17-40-45

3 thoughts on “Het zit zwart van de exoten

  1. Ik heb me dezelfde bedenking al gemaakt. Eén zwarte zwaan is geen probleem, het wordt een probleem als er broedende zwarte zwanen zijn. Maar die Canadese ganzen zijn echt een grote plaag en verdienen veel meer aandacht dan dit ene zwarte exemplaar.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

