Robbedoes

IMG_1789.JPG

Ik had vandaag opnieuw mijn fiets mee naar Brussel. Vermoedelijk voor de laatste keer dit jaar, maar dit geheel terzijde. Net als dinsdag deed ik een kort ritje tijdens mijn middagpauze. Dat was aangenaam maar een beetje frustrerend want onderweg vond ik niet alle stripmuren terug die ik nog een keer wou zien. Zo vond ik niet direct Asterix terug. Dus toen ik terug op het werk was en een momentje tijd had, zocht ik vlug de naam van de straat op waar die tekening zich bevond. Tot mijn verwondering zag ik tussen de lijst van stripmuren in Brussel ook Robbedoes staan. Op het adres had ik vroeger al eens foto’s genomen want vroeger was daar al een geveltekening te zien (hierboven). Deze is dus verdwenen toen men de appartementen renoveerde. Wat in de plaats kwam zie je hieronder:

PA030100 - 2014-10-03 at 17-07-59

De foto doet afbreuk aan de tekening. De tekening geeft niet alleen Robbedoes zoals in die vooral in de Franquin periode getekend was, maar geeft ook een herkenbaar beeld van het vossenplein. Naast Robbedoes en Kwabbernoot herken ik behalve de graaf van Rommelgem ook Franquin zelf en Zwendel. De opgezette vos verwijst hier uiteraard naar het Vossenplein.

4 thoughts on “Robbedoes

    1. Ik was er op het verkeerde moment waardoor het zonlicht grotendeels op de tekening viel en de lichtmeter in mijn camera moeite had (en ik ook) om de juiste sluitertijd/belichting te vinden. Opvallend ook hoe het rood van Robbedoes pak feller lijkt dan de andere kleuren van de tekening.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

