Bekentenissen van een treinende flater

P9230020 - 2014-09-23 at 16-38-52

 1 november was een dag voor de geschiedenisboeken: de warmste in zowat 100 jaar. Ik had voor die dag plannen gemaakt. Ik wou naar Pairi Daiza. Opnieuw? Bwa, waarom niet? Er was heel mooi weer voorspelt, ik had geen zin om thuis te blijven en Pairi Daiza was nog maar twee dagen open. Op 3 november sloot het de deuren voor enkele maanden en gaat pas open begin april. Ik had er best zin in tot ik me realiseerde, zo de avond voordien, dat 1 november een feestdag is en dus rijden de treinen op … eh … zondagsdienst. Dat wil dus zeggen dat er wat minder treinen rijden. Brugge-Pairi Daiza wordt dan een te lange tocht naar mijn zin. Vooral de terugweg leek me net iets te lang. Tja. Dat soort uitstappen doet een mens eigenlijk beter op een doodgewone weekdag. Wat niet weg neemt dat ik op een gewone weekdag uren onderweg kan zijn. Zo was ik ooit eens op een blogmeeting in Halle. De terug per trein is zowat de langste die ik ooit mee maakte. In Halle was een treinbegeleider zo vriendelijk om me de verkeerde trein te laten nemen. Richting Quévy in plaats van Brussel. Dat ik pas rond 3 uur thuis kwam, had ook te maken met treinen die moesten wachten op aansluitingen terwijl ik in Halle vertrokken was om tien voor tien.

Andere lange treinritten had ik volledig aan mezelf te danken. Zoals die keer dat ik een boek besteld had in de Fnac te Gent. Na het werk vlug richting Brussel-Zuid om daar de eerste trein richting Gent te kunnen nemen. Alles ging goed: op tijd in de winkel, vlot de tram terug naar het station en om dan domweg de trein te nemen … richting Brussel ipv Brugge. Ik was wat later thuis dan gepland. Zowat twee uur later.

Het kan nog dommer: een uitgangsbon nemen van 10 minuten om de trein van 16 uur richting Oostende te nemen. Wist ik veel dat er iets voor 16 uur net op hetzelfde perron een andere trein richting Oostende vertrok. Wel één die via Kortrijk naar Oostende reed ipv via Gent Sint-Pieters rechtstreeks naar Brugge en zo verder naar Oostende. Een rit die zowat 45 minuten langer duurt. Dan probeer je om voor half 6 in Brugge te zijn en kom je minstens een kwartier te laat aan … wegens de verkeerde trein genomen. Mijn laatste bezoek aan Lokeren was er ook zo eentje. Dacht ik de trein naar Gent te hebben, bleek ik op de trein richting Dendermonde te zitten.

Zo af en toe durf ik wel eens een gok te nemen. Zo nam ik vroeg al eens een trein die niet naar Brugge reed maar wel Gent Sint-Pieters aan deed. Daar nam ik dan de trein die van Antwerpen naar Oostende reed en was ik eerder thuis dan wanneer ik wachte in Brussel op de trein met vertraging die ik normaal nam. Dan moet je natuurlijk wel opletten dat die trein wel degelijk naar Gent rijd wat ik helaas een keer niet deed. Dus eindigde ik in Denderleeuw waar ik naar veel wachten gelukkig een trein naar Gent kon nemen.

Soms vraag ik me af of ik de enige ben die al zoveel keer blunderde onderweg. Want zoveel flaters: dat doen er toch maar weinig.

5 thoughts on “Bekentenissen van een treinende flater

  1. Ik neem geen trein, zoals je weet, maar ook met mijn auto kan ik flateren ! Laatst nog toen een ‘korte’ weg wilde nemen omdat er wegeniswerken waren en er 45 minuten over deed ipv de gebruikelijke 15. 😉

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

