11 november

hippy hoppy poppy

hippy hoppy poppy by jenny downing 

 11 november: ik sta er zelden bij stil. Toch had ik een grootvader die de loopgravenoorlog heel dichtbij ervaren heeft. Niet dat hij er ooit veel over vertelde. Ik herinner hem trouwens nauwelijks: hij stierf toen ik 7 jaar oud was. Het beeld dat ik van hem heb is een oude, zieke man die nauwelijks zijn zetel verliet. Toen hij stierf liet hij zo goed als niets achter van die periode: geen medailles noch enig ander ereteken. Hij had die steeds geweigerd: het interesseerde hem eenvoudig niet. Wat hij eigenlijk van die oorlog dacht, wat hij er had mee gemaakt, hoe hij het ervaren had, … Ik kan het niemand vertellen. Wat ik wel weet: hij was zowat één van de jongste soldaten aan het front. Zijn vader had hem naar Frankrijk gestuurd om de oorlog te ontvluchten samen met één van zijn broers (hij had er zeven) maar hij kwam per ongeluk toch in het oorlogsgeweld terecht. Geen idee hoe hij het overleefd heeft maar zijn gezondheid was wel naar de vaantjes. Wat ik ook weet: er zijn geen lessen getrokken uit die oorlog. Hier mag het dan al jaren vrede, de wereld zelf kent nog steeds geen vrede. Het zou nochtans mogen.

strand Zeebrugge

Ik was deze ochtend in Zeebrugge, waar de wind ongenadig blies en het zand mijn gewicht niet kan dragen zodat fietsen op het strand helaas niet ging zoals ik gehoopt had. Tja, ik ben dan ook geen Sven Nijs noch Mathieu van der Poel.

2 thoughts on “11 november

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

