Straatmuzikanten

P2270022 - 2015-02-27 at 12-46-14

Gisteren was Manneken Pis nog eens verkleed en nadat ik hem op de lichtgevoelige beeldchip had vastgelegd, kuierde ik nog wat verder. Plots werd mijn aandacht getrokken door muziek. Niet zomaar één of meerdere mensen die wat muziek maken op straat maar (naar mijn bescheiden mening) echt talent. Trompet en gitaar: het is geen alledaagse combinatie. Later kwam daar Spaanstalig gezang bij. Ik had graag wat langer blijven staan want het leken me rasartiesten. Helaas liep er ook ander volk rond en die hadden gezien dat ik mijn portefeuille had open gedaan en met wat munten rond liep. Het soort volk dat een mens al langer in Brussel (en elders) kan zien rondlopen: met of zonder kind, niet altijd armoedig gekleed maar wel steeds met dat éne zinnetje. ‘Une piece silvousplééééééééé.’ Daarbij wordt zelden vriendelijk gekeken. Meestal proberen ze een imitatie van wanhoop maar het komt bij mij meestal over als agressief (tenzij ze zo wanhopig zijn dat ze agressief worden?). Ik geef aan dat soort mensen al lang niet meer. De redenen heb ik al eerder (hier) gegeven: het is dweilen met de kraan open want ze staan er elke dag en het helpt schijnbaar geen moer wat je ook geeft, het is onmogelijk om uit te maken wie het echt nodig heeft en wie niet, je kan er ook vergif op nemen dat een deel van het geld vooral besteed wordt aan drank (vooral bij de mannen maar ook bij vrouwen komt het voor), geef vandaag 1 Euro en morgen zijn ze niet meer tevreden met 50 cent, een deel van hen zijn goed georganiseerd en lijken eerder op een bende dan bedelaars en ik wil niet meer mee maken wat ik in mijn begintijd in Brussel meemaakte (geven en dan op het einde van de maand nog nauwelijks zelf toekomen). Zo af en toe geef ik iets aan straatartiesten al durf ik tegenwoordig gewoon mijn portefeuille niet meer uit te halen vanwege al die bedelaars. Daarom ook is deze foto niet echt geslaagd. Het was een vluggertje: rap voordat enkele bedelaars me konden ambereten met hun ‘une piece s’ilvouspléééééé’.

One thought on “Straatmuzikanten

  1. Ooit in Brugge twee wonderlijke straatmuzikanten gehoord, een met cello en een met accordeon, ze speelden prachtige klassieke muziek. Nooit geweten wie ze waren.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

