Leuk, maar wat is het?

een roofvogel in volle vlucht

Ik heb mijn Leica V-lux 3 nu bijna 3 jaar en ik moet zeggen dat ik zelden moet optornen tegen het limiet van de zoomlens. 24x (omgerekend 24-600 mm) is meestal voldoende. Vooral de eerste maanden was dat extra ten opzichte van mijn vorige camera (Canon Powerschot SX10 met ‘slechts’ 20x zoom) verrassend. Soms ook niet. Dat had ik vandaag dus. Ik was eigenlijk wat te laat vertrokken maar onderweg was er nog voldoende te zien maar meestal waren de vogels allemaal te vlug voor mijn camera. De uitzonderingen zijnde een ooievaar die het aan de stok had met een viertal agressieve kokmeeuwen (een vreemd schouwspel) en een enkele gans die dacht een hapje te krijgen van me. Domme ganzen vind je overal. Andere vogels bevonden zich net buiten het bereik van mijn zoomlens: reigers, allerlei ganzen, aalscholvers, een enkele fuut, de obligatoire mezen, mussen en ander klein grut maar ook een koppel roofvogels. Deze dus. Geen idee welke soort dit is al is het duidelijk een roofvogel. Het koppel communiceerde ook constant maar bleef niet lang. Hierbij komt ook één van mijn zwakke punten wat betreft fotografie: pannen. Ik kan het nog steeds niet want ik doe het domweg veel te weinig. Laat me iets fotograferen dat in beweging is en ik sla tilt. Vogels in vlucht zijn voor mij een haast onmogelijke opdracht. Dat is nu één van de dingen die je niet kan oefenen in een zoo. Daarvoor moet ik echt erop uit trekken en onderweg foto’s nemen. Als ik ooit eens de tijd daarvoor vind…

One thought on “Leuk, maar wat is het?

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

