Photo challenge 4/12

Olijk Brugs Beertje

Deze morgen heb ik de helft van Brugge doorkruist om een foto te nemen voor de uitdaging van dit jaar. Ondanks dat Nachtbraker het bloggen (tijdelijk) gestaakt heeft, blijft ik koppig verder doen. Mijn plannen om beelden in andere steden te fotograferen, heb ik voorlopig opgeborgen. Volgens de weermannen/vrouwen zal het vanaf volgende week volop lenteweer zijn en dat lijkt me aangenamer om op pad te gaan dan het nogal koude weer dat we tot nu toe hadden. Ja, ik ben geen 3×7 meer en ook al krijg ik nog altijd meewarige blikken van mensen die nu eenmaal eerder geboren zijn dan ik, ik voel mijn leeftijd (waarbij ook een levenslang gebruik van medicijnen om astma te onderdrukken niet mag onderschat worden). Het leven is dan in veel opzichten gemakkelijker geworden en ik dank de geniale en moedige politici die het rookverbod op veel plaatsen (oa de werkplek) er door gedramd hebben. Ja, politici kunnen ook goeie beslissingen nemen. Het heeft mijn leven alleszins verbeterd. Soit, dit geheel terzijde. Ik doe dus verder met bloggen en met deze photochallenge en hoop dat andere bloggers ook blijven verder doen.

Dit beeldje fascineert me nu al jaren. Nog van in de tijd toen op seniorennet Bruggeblog veel volk lokte en dit een quizvraag was.  Er staat ook een opmerkelijke tekst bij, nogal religieus getint en redelijk oud, dat doet vermoeden dat hier vroeger een ander beeld stond. Meer dan waarschijnlijk een beeld van katholieke mistici die de vereringen van ‘Jezus met het heilige hart’ zeer serieus namen. Ik ooit een leraar in het collega die met die cultus enorm dweepte. ‘Jesuke met het heilige herte’ kon hem steeds tot tranen brengen. Als snotneuzen van een jaar of 7 begrepen we er niet veel van. Nu, zo’n 40 jaar later snap ik het eigenlijk nog altijd niet. Maar wat kan je verwachten van een atheist als ik?

Waarom dit schattig beertje daar staat, weet ik niet. Ik heb er geen verklaring voor en vond die ook niet op het wereldwijde web. Het blijft wel het schattigste beertje van Brugge.

11 thoughts on “Photo challenge 4/12

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

