Is het een beer of een marter?

L1260293 - 2015-05-13 at 10-47-40

Drie dagen verlof en telkens dieren gezien die ik nog niet eerder mocht aanschouwen: zowaar een goed verlof gehad (ook omdat het weer mee viel). Zag ik in Antwerpen voor het eerst stinkdieren en ontdekte ik in Planckendael een zwartrugagoeti dan mocht ik in Pairi Daiza deze recht in de ogen kijken. (Een zin met drie keer ik: dat lijkt me geen goeie zin. Dit geheel terzijde.) Dit dier heet een beermarter te zijn. Ik kende steenmarters, boommarters, vismarters maar een beermarter was me volledig onbekend. Echter, volgens Wikipedia is de beermarter of bintoerong (Arctictis binturong) geen beer of marter, maar een Aziatische civetkatachtige uit de onderfamilie der palmrollers (Paradoxurinae).

Beermarters komen voor in de regenwouden van India, Nepal, Bhutan, Myanmar, Thailand, Indochina, Maleisië, Sumatra, Java, Borneo en Palawan (Filipijnen). Hij heeft een voorkeur voor bergbossen. In deze landen wordt de beermarter soms als huisdier gehouden. Beermarters zijn eenvoudig te temmen en niet agressief. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom dat dier in Pairi Daiza te vinden is. De kans is groot dat het onderschept is terwijl het onderweg was om ergens als (exotisch) huisdier gehouden te worden. Dat is zo één van die dingen die nog altijd heel frequent voor komt. Een groot deel van de dieren in Pairi Daiza zijn eigenlijk op die manier daar terecht gekomen. Het is eigenlijk een groot opvangcentrum voor heel wat dieren die nog steeds illegaal verkocht worden.

3 thoughts on “Is het een beer of een marter?

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

