Beelden met beelden

Een toerke gedaan in 't stad.
Moeten er nog beelden zijn?

Met de jaren neem ik veel vlugger verlof dan vroeger. Een trend die zich doorzet ondanks het mindere weer. Niet dat ik in juli of augustus verlof neem: die trend blijft onveranderd. Dat kan gelukkig want er is geen sluiting tijdens de zomer en het werk blijft hetzelfde (toch voor mijn dienst). Ik had donderdag en vrijdag verlof: donderdag omdat ik uit ervaring weet dat het een staking ging worden van één treintje rijd niet, de volgende twee wel waardoor een mens ’s ochtends onverwacht vlot op het werk raakt maar ’s avonds toch een stuk minder vlot weer huiswaarts keert. Een keer het debacle mogen mee maken dat ik maar tot in Gent geraakte met de trein waarna de busrit van Gent Sint-Pieters naar het station van Brugge langer duurde dan de treinrit Brugge-Brussel (of omgekeerd). Vrijdag bleef ik toch niet thuis. Ik ben richting Antwerpen gereist, waar ik na een kort bezoekje aan het bouwwerf genaamd de zoo andere oorden opzocht (te voet dus die oorden waren niet ver gelegen van Antwerpen Centraal) en ik dan maar storte op de photochallenge van volgende maand. Een beetje vroeg maar ik kom niet elke dag in Antwerpen. Er staan echter beelden in overvloed: keuze zat dus. Zo veel keuze dat ik er geen enkel van zal gebruiken voor de volgende foto uitdaging. Ook in het Rubenshuis valt er wel een tiental beelden te zien. Meer dan dat uiteraard. Onschatbare dingen te beoordelen aan het aantal bewakers die daar zichtbaar zijn. Mocht elk museum zoveel bewakers in dienst hebben, de werkloosheid daalde hier met een kwart. Natuurlijk weet elke Antwerpenaar dat Rubens de beste schilder ooit was. Van Eyck waren maar watjes, Rembrant van Rijn een prutser, Brueghel een veredeld striptekenaar om nog maar te zwijgen over prutsters als Picaso, Monet, Dalhi of Warholl (om maar enkele te noemen). Nee: voordien was er niet eentje zo goed en nadien is er geen meer gekomen die zo goed kon schilderen. Ja, er was wel nog Rik Coppens maar dat was een ander soort kunstenaar: eentje met de bal aan de voet in plaats van penseel en verf. Waarom zou een mens eigenlijk naar het buitenland willen als er zo veel cultuur is in Antwerpen?

Mijn volgend verlof ga ik toch eens elders naar toe.

3 thoughts on “Beelden met beelden

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

