Brussel, hoofdstad van Europa

P7240001 - 2015-07-24 at 08-12-09

Ik werk in Brussel. Wie mijn blog volgt (of toevallig één van mijn vorige blogs las) weet dit intussen al. Dat doe ik niet van ganser harte: het was eigenlijk een soort sanctie. Ik ga er hier niet verder over uitweiden. Dat zijn oude koeien en die staan blijkbaar in één of andere gracht.
Na meer dan 10 jaar vind ik Brussel eigenlijk nog steeds geen aangename stad. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik geen echte stadsmens ben. Steden mogen naar mijn gevoel niet groter worden dan provinciestadjes. Alles wat groter is, bezorgt me een slecht gevoel. Vooral steden met hoge gebouwen en vooral dan het soort dat bestaat uit glas en beton, vind ik eigenlijk afschuwelijk. Ieder zijn smaak maar mocht ik architect zijn, dan zou ik toch proberen om iets anders te ontwerpen. Wat me echter vooral opvalt is het grote contrast in Brussel en dan vooral dat ene constrast dat al maar opmerkelijker en schijnender wordt: het verschil tussen arm en rijk, tussen nieuw en oud, tussen duur en goedkoop. Je kan er heel goed onderhouden huizen vinden, grote (en vooral dure) nieuwbouw maar ook heel veel uitgeleefde, verkrotte en slecht onderhouden gebouwen. Daar zijn niet zelden gebouwen bij die nog dagelijks gebruikt worden. Ik nam bovenstaande foto als bewijs: een restaurant op het gelijksvloer met (waarschijnlijk) dekeuken op de eerste verdieping maar de rest wordt duidelijk niet gebruikt en aangezien dat niets opbrengt, wordt het ook niet onderhouden. Ramen zijn er vervangen door houten planken behalve op de zolder want daar merk ik kapotte ramen. Ik vind dit vreemd. Wie wil er nu eigenlijk in zo’n gebouw werken? Het kan er inregenen. De verwarming tijdens de wintermaanden moet onnodig hoog staan want dat gebouw is zeker niet goed geïsoleerd. Het ziet er niet uit al bevind dit gebouw zich op nauwelijks 100 meter van de Grote Markt. Het geeft ook geen goed gevoel en ik wandel daar ook niet graag. Ook al is dit het toeristisch gedeelte van Brussel en komen daar dagelijks duizenden mensen langs (en patrouilleert er regelmatig politie) toch voel ik me er nooit echt op mijn gemak. Ik ga veel liever ’s morgens langs het kanaal richting Damme fietsen dan daar overdag te wandelen.

13 thoughts on “Brussel, hoofdstad van Europa

  1. Ook ik ben absoluut geen stadsmens, en leef mee met je ‘sanctie’ om elke werkdag naar Brussel te moeten trainen. Kan één en ander niet worden teruggedraaid, zodat je toch weer in Brugge mag werken? Als je wil doe ik een woordje voor je 🙂 !

    1. Ik kan tegenwoordig 1 dag per week in Brugge werken – satellietwerken noemen ze dit. Ik zou ook kunnen thuiswerken maar dat zie ik niet zitten wegens gebrek aan een deftige werkplek. De situatie was jarenlang dat men contractuelen onmogelijk maakte om te muteren (enkel wegens een sanctie vloog je naar Brussel of je maakte promotie maar dan elke dag naar Brussel met een grotere wedde en ditto mogelijkheden om hogerop te komen). De kans zou er zijn wanneer één van de collega’s met pensioen gaat maar er mag niemand vervangen worden. Gezien het huidige (politieke) klimaat van bezuinigingen ben ik al heel content dat ik überhaupt een job heb.

    1. Ik vermoed dat je Brussel waarschijnlijk beter kent dan ik want je werkt er ook. Ik werkte eigenlijk jaren in de deelgemeente Sint-Gillis (Charleroisesteenweg niet ver van de Louisalaan) en ik kwam enkel in het centrum omdat ik lange tijd de metro vermeed en ’s avonds al eens naar Brussel-Centraal ging ipv Zuid. Een jaar werkte ik vlakbij het Zuidstation en verkende ik wel enkele keren Sint-Jansmolenbeek. De laatste drie jaar werk ik echter in het Centrum van Brussel (het Hospi gebouw in de Gasthuisstraat) en heb ik eigenlijke Brussel al wat meer leren kennen. Ik heb maar weinig collega’s die in Brussel wonen en die zijn niet zo gelukkig.

      1. De collega’s die wonen in Brussel lijken mij wel erg gelukkig te zijn. Maar het hangt er van af wat je wil in je leven. Het voordeel is wel dat ze vroeg op het werk kunnen arriveren… Ik zou het niet kunnen. Maar de verschillende culturen. Het heeft wel iets.

        1. Er zijn er bij die al gans hun leven in Brussel wonen en dan geld nog steeds dat gezegde: een oude boom verplant je niet. Ze zien Brussel enorm veranderen en dat komt niet altijd goed aan. Een collega woont nogal dicht bij het voetbalstadium van Anderlecht en dat is niet echt de buurt waar je wil wonen wanneer er voetbalwedstrijden zijn. Het was ooit anders. Mijn grootouders woonden vroeger vlak bij het oude stadium van Club Brugge en zij hadden zelden last van hooligans. Sinds de jaren 1970 is dat gestaag veranderd.
          Ook opvallend: wie dicht woont begint daarom niet vroeg te werken. Integendeel: bij ons zijn het meestal zij die het verste wonen die het vroegst op het werk zijn. We hadden enkele jaren een collega die op nauwelijks 100 meter van het werk woonde en er regelmatig in slaagde om te laat te zijn. Tja, dat ze van werk veranderd is, heeft niemand verbaast. 😉

    1. Er zijn heel veel fotografen die graag in de steden rond kuieren met de camera in de aanslag maar ik neig hoe langer hoe meer naar natuurfotografie en landschap fotografie. Ik ken er die heel graag verlaten gebouwen bezoeken om te fotograferen maar dat lokt me helemaal niet. Niet dat dit geen mooie foto’s zijn maar het is mijn ding niet.

    1. Interresant maar de kaart toont ‘groot’ Brussel en dat is nogal groot om allemaal te voet te ontdekken. Ik zal dit goed moeten plannen en mijn fiets mee nemen. Toch bedankt voor de tip (en de link). 🙂

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

