Halve tuinier

CollageImage balkon

Al jaren staan er bloempotten op het balkon aan mijn slaapkamer. Daar stonden al een hele reeks planten in. De eerste jaren waren dat allerlei kruiden die aan zomerse temperaturen zouden moeten weerstaan. Zelden overleefde zo’n plant langer dan een paar jaar: ofwel was het te warm en verdorden ze ofwel bevroren. Het is helaas ook een balkon waar de ligging niet echt ideaal is. Tijdens de zomer schijnt de zon er letterlijk gans de dag: er is zo goed als geen schaduw waardoor het, mede door de ramen, gemakkelijk boven de 40° warm kan worden. ’s winters vriest het er vooral als ik niet thuis ben de verwarming uit is in mijn kamer. De laatste jaren stonden er vooral wilde bloemen die het verrassend goed deden en ook heel wat bijen aanlokten. Dit jaar heb ik een klein experimentje gedaan: ik heb er twee tomateplanten in gezet. Ik verwachte niet veel maar het resultaat overtrof mijn stoutste dromen. Al meer dan week pluk ik bijna elke dag wel een handvol tomaatjes. En die smaken heel goed. Dus denk ik eraan om volgend jaar dat wat uit te breiden. Veel minder wilde bloemen en wat meer groenten. Al is dat misschien wat vreemd als je in een huis woont met een tuin die twintig op dertig meter groot is. Mijn balkon blijkt echter heel geschikt voor tomaten dus waarom niet blijven tomaten kweken?

One thought on “Halve tuinier

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

