Geotaggen

Untitled

Ik heb drie camera’s maar kan ook foto’s nemen met mijn gsm. Nee, het is geen smartphone en het ding lijkt wel uit het steentijdperk afkomstig te zijn in vergelijking met wat sommigen tegenwoordig gebruiken. Een half jaar geleden kocht ik een iPad mini. Niet de nieuwste versie maar de eerste wat een goedkope deal bleek en waar ik al maanden plezier aan beleef. Boeken lees ik er eigenlijk niet zo veel op, toch niet zo veel als ik eerst van plan was. Muziek beluister ik er wel mee maar ik speel er vooral mee. Niet wat ik er eigenlijk mee van plan was maar vooral op de trein is het een leuk tijdverdrijf. Het is nu ook niet zo dat ik elke dag uren met dat ding in mijn handen zit. Thuis laad ik wel elke dag de krant (of twee), zelfs op zondag en daar lees ik toch wel redelijk volledig. En ja, het gebeurd dat ik al eens een foto neem met dat ding. Ondanks dat ik zowat elke dag mijn Olympus camera mee heb dat zowel een betere beeldchip als objectief heeft. Gisteren heb ik een honderdtal foto’s met mijn iPad genomen. Per toeval had ik ontdekt dat er bij verschillende foto’s ook gps gegevens stonden. Ik had die gegevens er niet zelf bijgezet. Dus heb ik getest wanneer dat ding dat deed en geprobeerd om uit te dokteren hoe dat eigenlijk kon. Het ding heeft namelijk enkel wifi. Het maakt dus geen contact met een gsm netwerk nog bevat het een gps module. Hoe kan dat ding dan toch bij veel foto’s gps gegevens toevoegen? Ik weet het eigenlijk nog altijd niet. Verrassend is dat ik de voormiddag in Antwerpen foto’s nam en daar geen enkele keer gps gegevens bij staan. In Brugge gebeurt dat wel maar niet overal. Dus dacht ik dat het te maken heeft met gratis wifi netwerken. Het was me al opgevallen dat ik her en der ontvangst heb op straat van meerdere wifi netwerken. Gisteren heb ik echter ook een fietstochtje gemaakt richting Nederland met af en toe een stop om een foto te nemen. Blijkt dat er ook gps gegevens staan bij foto’s die ik onderweg nam tot aan de Nederlandse grens. De kans dat er gratis wifi netwerken zijn in een gehucht als Lapscheure is klein om nog maar te zwijgen over het platteland. Toch staan er bij al die foto’s keurig gps gegevens en die zijn meestal heel correct. Een verklaring heb ik niet. Tenzij dat ding meer ingebouwd kreeg dan de verpakking en handleiding me verteld? Misschien dat ik er eens mee naar de winkel ga al is het niet echt een defect. Het is wel mysterieus en dat vraagt op een oplossing. Toch?

3 thoughts on “Geotaggen

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

