Sluis

P9140064 - 2015-09-14 at 09-01-36

Mijn voornemen om elke week minstens 100 km te rijden met de fiets lukt aardig. Vandaag heb ik er zelfs meer dan 40 gereden. Voor sommigen is dat een peulschil maar voor een zwaarlijvig ambetantenaar ambtenaar als ik is het nog steeds niet evident. Ik ben ook geen 3×7 meer. De tijd dat ik naar Breskens reed, ligt al een hele tijd achter me. Ik had mijn Leica thuis gelaten omdat ik niet zo veel wilde stoppen om foto’s te nemen. Dat is namelijk één van de redenen waarom ik tegenwoordig niet zo ver raak: te vaak stoppen om foto’s te nemen. Ik heb het me uiteindelijk toch een beetje beklaagd want onderweg heb ik een paar verrassende ontmoetingen gehad waarvan een koppel dartel spelende vossen toch wel de meeste indruk maakte. De eerste keer dat ik vossen in het wild mocht ontmoeten. Vreemd want ik heb in mijn leven toch heel wat fietstochtjes gemaakt op het platteland en daarbij de routes zodanig uitgestippeld dat ik toch veel door de natuur trok. Misschien is de vos weer in opmars na tientallen jaren afwezig te zijn de streek te noorden van Brugge? Het zou best kunnen. Ik hoop ze nog een keer te mogen ontmoeten.

12 thoughts on “Sluis

  1. Werd er een filter over deze foto gegoten? Het resultaat doet erg onnatuurlijk aan, vind ik. Er is ook behoorlijk wat onderbelichting, niet? Op mijn scherm is de molen welhaast integraal zwart.
    De molen van Sluis is me genoegzaam bekend. In Sluis kocht ik jarenlang mijn lenzen en diens onderhoudsproducten (wegens veel goedkoper dan in België), doch heden bestel ik de ganse mik – nog voordeliger – online. Ik kwam er, kortom, heel vaak.

    1. Dit is wat ze bij Olympus ‘dramatische toon’ noemen. Het resultaat oogt nooit natuurlijk maar kan wel eens leuk zijn. Onderbelichting is tegenwoordig mijn ‘handelsmerk’: ik ben geen fan van overbelichte foto’s. Soms is de onderbelichting wat te groot. Ik wilde je trouwens met klem tegenspreken want op mijn iMac zie ik toch heel wat meer van die molen dan enkel zwart. Op mijn iPad ziet het wat minder fraai toch niet het intergrale zwart dat U suggereert lijkt me vooral bruin. Er zit wel degelijk nuance en detail in. Eventjes je monitor opnieuw instellen? (Het is niet de eerste keer trouwens dat ik verschil merk in wat ik op mijn iMac zie en wat later te zien is op vooral Windows computers. Er is veel – overigens terechte – kritiek op Apple maar op het gebied van kleur en hoe foto’s op het scherm verschijnen, heb ik nog maar heel zelden negatieve commentaren gehoord. Dit geheel terzijde.)
      Ik wist niet dat fotoapparatuur in Sluis (veel) goedkoper was. Sluis is voor mij vooral een groot natuurgebied met een prachtige, groene omwalling en een startpunt om verder te fietsen en te genieten van de Polders of rustige kust.

  2. ik rij ook wel wat kilometers, en in 2 ritjes haal ik wel 100 km.
    Fotograferen op zo’n ritjes is niet zo handig hé, je moet dan wel stoppen. Bij het wandelen gaat dat beter
    Sluis is ons ook welbekend, maar nu is het toch al een hele tijd geleden dat we er waren

    1. Tijdens het weekend vooral kan het ongelooflijk druk zijn in Sluis. Ik heb er ooit een keer op een drukke zondag met de auto in de file gestaan: de enige keer dat ik ooit die kant uit reed in de auto. Van waar ik woon is de route via Retranchement ook een goeie optie om naar Cadzand te rijden.

  3. Herkenbaar. Ook dat doel om elke week 100 km te halen met de fiets en dan geen camera mee. Vooral met de grote camera moet ik dan steeds écht stoppen, de camera uit de tas halen etc etc. En elke keer heb ik toch weer spijt als ik natuurlijk weer iets moois zie. Op een mobiel is dat lang zo mooi niet terug te zien. Maar toch ook telkens bescherm ik mijzelf door niet mijn camera mee te nemen, want ver komen doe ik dan inderdaad niet en voor ik het weet sta ik 500 meter verderop van mijn huis een half uur te fotograferen en te stoppen om de 10 meter. Maar ja…die 100km per week haal ik nu al niet eens omdat ik te lui ben om echt door te pakken. Vorig jaar lukte het me en op de een of andere manier is de klad erin geraakt. Daarom werkt je blogje wel weer inspirerend!!

    1. Nog nooit te laat op het werk geweest maar ik ben wel meer dan eens vroeger vetrokken van thuis om eerst nog wat foto’s te kunnen nemen. Ik had ook plannen om ’s nachts foto’s te nemen maar dat heb ik wijselijk gelaten. Zo lang het weer het toelaat blijf ik fietsen. Ik dwing mezelf ook telkens om alle boodschappen mer de fiets te doen. Het is bij mij ook een tijd verwaterd maar de voordelen hebben me ertoe aangezet om toch maar weer meeste fietsen.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

