Zazie

P9250021 - 2015-09-25 at 12-52-19

Een zonnetje rond het middaguur en een aangename temperatuur: meer had ik niet nodig om een wandeling te maken in het centrum van Brussel. Op de Grote Markt stond reeds het podium klaar voor de feesten van de Franstalige Gemeenschap. Meer zelfs: men was er het één en ander aan het testen. Muzikanten stonden klaar om te rocken. Nadat ik enkele foto’s genomen had en eigenlijk van plan was om weer naar het werk te gaan, begon de band plots te spelen. De installatie was blijkbaar tot leven gekomen en de muziek werd hoorbaar.

Rodéo

C’est la vie, pas le paradis

Rodéo

C’est la vie, pas le paradis

Het klonk goed, heel goed. De band waren duidelijk geen bleutjes maar raszuivere muzikanten en de zangeres had al even duidelijk regelmatig een live publiek ingemaakt. Heel goed live. Wie ze was? Ik had er geen flauw vermoeden van.

Op het werk aangekomen, toonde ik toch maar een paar van de (mislukte) foto’s die ik gemaakt had van de zangeres. Mislukt, want met een kleine camera en beperkte zoom iemand fotograferen die staat te dansen en zingen op een podium op zowat dertig meter afstand, is niet evident. De reactie van de Franstalige collega’s kwam prompt en unaniem. ‘C’est Zazie.’ Wie dat? Eh bien, Zazie.

Toen ik later thuis op het internet haar naam opzocht, bleek dat ik wel een liedje van haar kende. De zangeres was me tot gisteen echter onbekend. Zaz kende ik al, nu weet ik ook wie Zazie is.

2 thoughts on “Zazie

    1. Dit is te vinden op Wikipedia:
      ‘Zazie, echte naam Isabelle Marie Anne de Truchis de Varennes, (Boulogne-Billancourt, 18 april 1964) is een Frans zangeres en songwriter. Ze heeft sinds haar debuut in 1992 zes albums uitgebracht, waarvan er 5 bekroond zijn met platina. Daarnaast heeft ze ook nog drie live cd’s opgenomen en een ‘best of’ samengesteld. Haar teksten getuigen van een grote maatschappelijke betrokkenheid.
      Op zestienjarige leeftijd (twee jaar jonger dan gebruikelijk in Frankrijk) slaagt ze voor haar eindexamen. Ze begint aan verschillende studies, eerst fysiotherapie, later vreemde talen (Engels, Spaans en Japans). Gedurende tien jaar werkt ze als model voor verschillende mode-ontwerpers (zoals Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld en Kenzo) en van daar uit rolt ze in de reclamewereld (voornamelijk vanwege haar stem: ze spreekt meerdere belangrijke reclames in) en uiteindelijk komt ze zo definitief in de muziekwereld terecht.

      Het is niet te verwonderen dat ze als model gewerkt heeft. Ze heeft naast de ‘looks’ ook nog eens de ‘brains’ (en eigenlijk ook een redelijk grote neus :razz:). Vandaag gratis te bewonderen op de Grote Markt te Brussel, mocht je er nog (op) geraken.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

