Slogan

Untitled

Dit stond een paar jaar geleden aan de gevel naast een kerk in Sint-Gillis, niet ver van waar ik toen werkte. Het kan al eens interessant zijn om ‘oude’ foto’s te herbekijken.

Ik ben al jaren atheist. Dat zal mensen die me vroeger kenden vreemd klinken. Ooit was het anders maar een mens kan veranderen met de tijd en als er iets is waar ik sterk van mening veranderd ben, dan is wel mijn mening over godsdiensten. Er zijn mensen die menen dat je niet zonder kan. Ik ben ervan overtuigd dat je gerust zonder kan. Mijn mening over godsdiensten zal sommigen schokken maar dat veranderd mijn gedacht niet. Godsdiensten zijn de kanker van de mensheid: al zijn er goedaardige ze kunnen kwaadaardig worden en ze hebben eigenlijk voor de mensheid weinig waarde.

Er is echter een verschil tussen godsdiensten als nutteloos beschouwen en mensen die gelovig zijn meewarig te bekijken. Elk mens heeft recht om te geloven wat zij/hij wilt. Dat is een fundamenteel recht net zoals het mijn recht is om atheist te zijn.  Atheist zijn is naar mijn bescheiden mening niet dat je geen morele waarden hebt. Integendeel. Er zijn dingen waar ik al gans mijn leven aan hou. Daarvoor heb ik geen oud boekje nodig om te weten dat iemand vermoorden eigenlijk fout is. Daarvoor moet een mens niet gelovig zijn Heel wat gelovigen halen uiteindelijk uit hun geloof wat ze zelf er willen uithalen en kunnen daarbij soms zelfs de meest waanzinnige misdaden verantwoorden. In naam van een god is al heel veel gemoord en gebrand. We lopen hier uiteindelijk kort rond dus waarom een anders leven verpesten door geruzie over (bij)geloof?

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

