Wacht op mij!

PB010042 - 2015-11-01 at 09-27-43Ik heb het niet zo op ‘wielertoeristen’. Het soort dat elk weekend, vooral wanneer het weer het toelaat, op hun ‘koersfiets’ gezeten de landelijke wegen afschuimen in de hoop wat aan de conditie te doen. In groep of als enkeling: ik zie ze niet graag langs vliegen. Waarom? Omdat het vooral koppig volk is dat voor weinig rede vatbaar is. Ik verklaar me nader. Ik heb geen racefiets maar een ‘gewone fiets’. Dat ding bevat behalve remmen ook twee lichten en een bel. Natuurlijk ook dingen als remmen, zadel, pedalen, … Mijn fiets weegt een beetje meer dan de doorsnee racefiets. Toch kan ik niet begrijpen dat wie met zo’n racefiets de baan op gaat, geen bel moet hebben. Maak me niet wijs dat het gewicht van zo’n racefiets plots dusdanig hoog zal zijn dat die mannen/vrouwen niet meer rap kunnen rijden. De bel op mijn fiets weegt nauwelijks 20 gr. Echt. Het is een klein maar toch effectief dingetje dat ik gelukkig niet veel nodig heb maar toch al eens gebruik. Het is hoorbaar en nuttig. Dat men zoiets niet op een racefiets kwijt kan, gaat er bij mij niet in. In noem het onwil van die mensen. Noem me maar gerust een zaag. Ik blijf erbij. Men kan niet streng genoeg zijn op dat gebied. Mocht ik minister zijn dan stond al lang in de wet dat dit soort fietsers een fietsbel moeten hebben. En dan schaf ik direct ook al dat knipperlicht gedoe voor fietsers af. Want dat maakt het verkeer ook niet bepaald veiliger.

6 thoughts on “Wacht op mij!

  1. En als die mannen (of vrouwen) dan nog in groep op de baan rijden, worden het helemaal kuddedieren en varkens. Die houden vaak met niks of niemand rekening, denken dat ze zich aan geen enkele regels moeten houden,…

  2. Hier op ons eiland zijn heel veel (lig)fietsers die hier komen trainen voor allerlei wedstrijden. Zeer gevaarlijk omdat de banen hier altijd heuvelachtig zijn en wanneer je met de auto bent moet je zeer goed oppassen wat er achter de heuvel zou kunnen komen opdagen. Vooral de ligfietsen zijn het grootste gevaar, vooral wanneer er geen vlaggenstok op de fiets staat. Ze rijden dan ook nog eens met twee naast elkaar zodat je amper kan voorsteken.

    1. Lanzarote is de laatste jaren helaas een magneet voor allerlei sporters die er gaan trainen.
      Ligfietsen zie ik hier al maar minder. Ze worden ook niet echt gedoogd en de meeste zijn ook echt te laag om veilig in het verkeer te kunnen gebruiken. Dat zijn eigenlijk fietsen die enkel te gebruiken zijn op (brede) fietspaden.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

