Winterse tomaten

Olympus ZX-10

Ik had het hier al een paar keer over mijn mini tuintje op mijn balkon aan mijn slaapkamer. Dit jaar stonden daar geen (ver)wilde(rde) bloemen noch kruiden maar wat groenten: een paprika en twee tomatenplantjes. Sinds mei kregen ze regelmatig water en groeiden die gestaag. Het resultaat was toch relatief veel tomaatjes in augustus en september. Het ene tomatenplantje gaf er nadien toch redelijk vlug de brui aan. Het tweede deed koppig verder, bloeide nog eind september en produceerde groene tomaten die tot nieuwjaar groen bleven. Ik heb die laten staan: bleven de tomaten groen dan is er nog altijd een kansje dat die volgend jaar nieuwe tomatenplantjes geven (een mens kan maar proberen). Geen vorst toen, dus het plantje deed het nog steeds relatief goed. Na een week vorst kwam ik echter tot een verrassende conclusie: ik kan nog tomaten oogsten. Deze foto nam ik een paar uur geleden. Geen idee hoe het mogelijk is. De plant zelf is redelijk verdort toch waren de tomaten de laatste week gerijpt. Vorige jaren zijn nogal eens wat planten verloren gegaan door de warmte (het kan daar tijdens de zomer gemakkelijk 40° worden want er is daar constant zon) maar dit was toch onverwacht. Wel leuk.

10 thoughts on “Winterse tomaten

  1. Tomaten rijpen op zich ook nog na.Indien je ze op de vensterbank legt worden groene tomaten nog lekker rood, misschien is dat hier ook gebeurt, en is dit plekje voldoende beschut om de ergste koude te weren?

    1. Dat doet mijn ma ook: tomaten laten rijpen op de vensterbank. Ik had wel niet meer verwacht dat ze op mijn balkon nog rood zouden worden ook al is het goed beschut tegen de koude. Op onderstaande foto zijn de bloempotten net zichtbaar achter de glazen wand:
      streetview Google maps

  2. Da is heel goed mogelijk.Ik had witloof wortels gezet die zouden in maart witloofstronkjes geven maar wat ontdekte ik gisteren dat er al 2 komen piepen.Heb ze nog wat meer met zand bedekt en zal dus de eerste volgende week al kunnen oogsten.Een maand vroeger dan verwacht.Niets is nu meer te gek.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

