Ecoutez la musique

Het is herfst. Winter kennen we hier niet echt meer, herfst weer met regen en wind is hier de mode geworden. Wreed klote, als U het mij vraagt. Oh, U vroeg het mij niet? Jammer. Wat denkt U van een beetje muziek om deze grijze dagen wat op te fleuren? Nee? Alles, doe eens niet moeilijk.

Noa Moon: ken je haar? Zingt Engelstalige liedjes maar ze is eigenlijk Franstalig. Vreemd want ik hoor dat niet echt. Nog verrassender: Noa Moon, de son vrai nom Manon De Carvalho Coomans, est une chanteuse et compositrice belge née le 3 mars 1991 à Alsemberg en Belgique. (Wikipedia) Manonneke is een schoon madammeke met neig grijze ogen en een schone stem. Te weinig gekend naar mijn bescheiden mening.

Ik had een periode waar ik vooral luisterde naar Folk. Niet dat ik dan persé enkel naar dat genre luisterde maar het maakte wel het leeuwendeel uit van wat ik toen beluisterde. Eigenlijk had ik al van jongs af wel iets met dat genre. Gaf mij maar Wiskey in the Jar van The Dubliners want dat vond ik toch beter dan Thin Lizzy. Niet dat ik de laatste niet kon horen maar ik prefereerde de eerste. (Begin nu niet over Metallica – dan toch veel liever Thin Lizzy.)  Dank zij de site last.fm ontdekte in jaren geleden ook enkele relatief onbekende folkartiesten. Meerdere trokken mijn aandacht waaronder deze schone deerne uit de Schetlandeilanden. Ze zingt in een taaltje dat enkel een grote 20000 mensen verstaat maar de charme vind ik ongelooflijk. Dat vond men bij Pixar ook want voor de film Brave mocht ze een paar liedjes inzingen … in het Keltisch uiteraard.

Madammen en Jazz: het is een vreemde combinatie. Eigenlijk is het opvallend dat er al bij al weinig vrouwen bekend zijn voor hun instrumentale vaardigheden maar eerder voor hun vocale talenten. In blues zijn die er wel, al zijn ze ook niet echt massaal aanwezig. Rory Block en aanverwanten zorgen voor een handvol vrouwelijke, virtuose gitaristen in dat genre. In klassieke muziek is dat wel anders: daar zijn wel veel vrouwelijke muzikanten te vinden. Jazz echter is nog steeds het mannelijk bastion waar de vrouw vooral mag zingen. Een Diana Krall, die behalve zingt ook piano speelt blijft een uitzondering. Zoek maar een vrouwelijke tegenganger voor een John Coltrane, Miles Davis of Django Reinhart. Ligt het improviseren niet zo goed bij vrouwen? Nee, dat bewezen vrouwen als Ella Fitzgerald maar al te duidelijk. Dus luister ik maar naar de vocale inbreng van Stacye Kent, Sarah Gazarek, Sophie Milman, Emilie-Claire Barlow en nog vele andere. Misschien dat er ooit een generatie vrouwelijke artiesten opstaat die het ook instrumentaal waarmaken in de Jazz. Never say never.

4 thoughts on “Ecoutez la musique

  1. Niet moeilijk dat Pannenkoek zegt dat je een gezonde smaak hebt.. ’t Zijn allemaal “prenten”. Zo kan ik het ook.
    Nu serieus: Noa Moon kan me bekoren en lijkt me de vrouwelijke Jason Mraz. Clip nr. 2 heeft het geen 30 seconden uitgehouden, toen kwamen mijn huisgenoten al vragen om het getjingel-tjangel uit te zetten. En wat je schrijft over Jazz en madammen is helemaal waar. Er zijn er niet veel en ik denk niet dat het met “een bastion” te maken heeft. Weinig vrouwelijke muzikanten (die ik ken) en veel die vooral zingen. Dat mag uiteraard ook !

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

