Muziek op een fotoblog: een beetje terug in de geschiedenis

Bouwjaar 1969: is dat nu oud of jong? Eerder tussen de twee of geen van beide. Dat is trouwens het thema van mijn leven: past nergens in. Maar dit terzijde. Ik had een vader met een grote collectie lp’s en een redelijk grote interresse in muziek. Van klassiek over blues naar jazz, rock, pop, kleinkunst en ga zo maar door. Geen enkel genre was niet vertegenwoordigd al was niet elk genre evenveel vertegenwoordigd. Je vond bij hem geen Eddy Wallly noch James Last want aan sommige artiesten had hij een grondige hekel. Soms kon hij lyrisch zijn over een artiest om ze dan jaren later te vergruizen. U2 behoorde tot die categorie. Anderen kon hij jaren niet horen tot hij plots fan werd: Madonna bijvoorbeeld. Of het werd een welles nietes gedoe: fan, dan vergruist, dan weer fan, dan weer vergruist, … Elvis Presley behoorde tot die groep. Hij probeerde ook constant mee te zijn met elke trend die zich aanmeldde. Dus ja: ook punk had hij in huis. The Clash, the Cure, Iggy Pop, the Understones, … Niet alles maar toch wel veel kwam toch op zijn platenspeler terecht (of cassettedeck want opnemen deed hij ook heel veel). Een van zijn rare trekjes was dat hij zowat alles kocht wat men in de toenmalige Humo de hemel in prees. Hij volgde dat blindelings. Hij wisselde ook heel veel muziek uit met vrienden en collega’s waarbij hij echter enkel hield wat hij graag hoorde. De rest van het gezin kon daarbij vierkant de boom in. Nogal frustrerend. Zo heb ik nog in het midden van de nacht naar beneden geslopen om met de koptelefoon op lp’s op cassette te zetten omdat het muziek was die ik graag hoorde maar hij niet. Zo had hij een collega die al eens lp’s kocht die minder gekend waren. Dit was er een van:

Ze zijn nooit beroemd geworden – ook omdat de naam eigenlijk heel ongelukkig gekozen was. De zanger is echter wel bekend geworden als fantastisch acteur: Peter Capaldi. De drummer is vooral gekend in de V.S.: Craig Ferguson.

Niet bepaald uit de jaren ’80, dat vorige clipje al kan de muziek eigenlijk wel toen geschreven zijn. De volgende is wel uit die periode. Na punk kwam New Wave. Dit was een benaming dat een heel verscheiden genre bedoelde. New Wave was meer mijn ding dan Punk. Ik luisterde wel graag naar The Cure maar in hoeverre was dit punk? The Police, toen mijn favoriete band bij uitstek, werd ook al eens tot de punk gerekend maar dan had men eigenlijk nooit echt naar een lp van hen geluisterd. Van het begin kon je trouwens duidelijk merken dat Sting heel graag improviseerde … als een jazzmuzikant eigenlijk.

Steward Copeland: misschien wel de meest onderschatte drummer in de popgeschiedenis.

Weinigen die echt warm lopen voor één van mijn favorieten uit de jaren ’80. The Adventures hadden eigenlijk enkel succes in Groot-Brittanië.

Om te eindigen, een band met een toch wel opvallende naam. The The. Hoe komt een mens daarop? Bedoeld als grap waarschijnlijk want toen waren de namen meeste Engelstalige bands – er moest altijd wel een The voor staan.

4 thoughts on “Muziek op een fotoblog: een beetje terug in de geschiedenis

  1. voor mij hoeft muziek niet in hokjes geplaatst te worden, sommige rockartiesten spelen heel goed blues (en omgekeerd). Muziek is ook een persoonlijk iets, je hoort het graag…of niet. Vroeger liet ik me nog eens beïnvloeden door vrienden, maar nu geef ik resoluut mijn mening.
    Ik denk dat ik met je vader wel zou overeenkomen qua smaak… 😉

    1. Naar mijn gevoel zijn er maar twee soorten muziek: muziek die ik graag hoor en muziek die ik niet graag hoor. Ik doe mijn best om mijn smaak niet op te dringen aan anderen al had ik hierin wel een slecht voorbeeld.
      De liefde voor muziek is zowat het enige dat ik van mijn vader oppikte. Ja, de kans is groot dat je qua smaak met hem goed overeen zou gekomen zijn.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

