Een onvrije vrije dag

Gisteren had ik een dagje verlof. Het was een tijdje geleden en het leek er op dat ik geluk zou hebben met het weer: droog maar koud. Tja, in februari mag een mens niet meer verwachten. Helaas. Na wat plannen zat ik om 7:26 gemakkelijk in een gemakkelijke stoel op de trein richting Antwerpen. En toen … begon de ellende. Eerst werd gemeld dat de trein vertraging zou hebben wegens een probleem aan een bovenleiding te Gent Sint-Pieters. Na een tiental minuten bleek dat zowaar geen enkele trein richting Gent vertrok. Wie naar Brussel moest, kon de trein nemen … via Kortrijk. Geen aanrader dus enkel bij hoge nood op te volgen. Naar Antwerpen? Tja, wat geduld oefenen. Ik was met verlof dus hield het hoofd koel, nam de fiets richting krantenwinkel in het centrum van Brugge. Ik was dan wel om 6:50 vertrokken maar of ik nu de trein van 7:26 dan wel die van 8:26 nam, kon me niet zo veel schelen. Wist ik toen veel dat de eerste trein richting Antwerpen pas zou vertrekken … om 9:45 (ongeveer). Noch steeds was mijn humeur er niet door aangetast: ik was met verlof. Rond 11 uur in Antwerpen aankomen was niet het einde van de wereld. Toen kwam de trein aan in Lokeren en werden we vriendelijk verzocht uit te stappen want dat ding keerde terug naar Oostende. Toen begon ik kwaad te worden. Eerste trein naar Antwerpen leek toen een lokale trein te zijn: iedereen stapte op, iedereen wachte geduldig … en na vijf minuten spurte iedereen er weer uit want die trein – aangekondigd als de eerste richting Antwerpen – bleek uiteindelijk toch niet de eerste te zijn die naar daar reed. Om 11:30 zijn we dan uiteindelijk aangekomen en was mijn dag toch redelijk om zeep. Vooral ook omdat toen al bleek dat terug gaan ook niet evident zou worden. Ik ben niet  bepaald lang in Antwerpen gebleven. De terugrit ging via Brussel waar slechts 1 trein per uur richting Brugge ging (de Knokke-Blankenberge was, in tegenstelling tot eerdere berichten, ook afgeschaft). Het resultaat was er eentje dat ik de laatste jaren niet meer had meegemaakt:

En toch zullen we zitten, verdomme!Best opvallend hoe sommigen, zelfs in een overvolle trein en met de wetenschap dat we nog in Brussel-Zuid moesten stoppen, toch kost wat kost moeten zitten.

En nog altijd waren er die bleven zitten.Ik kan niet zeggen dat ik dit nog nooit mee maakte al had ik vroeger meer pech omdat ik toen meestal opstapte in Brussel-Zuid (wat ik vanaf eind dit jaar opnieuw zal mogen doen) maar dit was toch lang geleden. Al bij al is het toch  nog steeds minder erg dan vroeger ook al was het toch verre van ideaal. Opvallend: wie een smartphone heeft kan zich het best informeren. Wie daarbij op Twitter kan, krijgt heel vlug antwoord. Dat heb ik ondervonden toen ik in Antwerpen in de Starbucks gebruikt maakte van wifi en via mijn iPad op Twitter keek. De persoon/personen van de NMBS die voor dit bedrijf op Twitter actief zijn, doen goed hun werk. Zo is een mens beter geïnformeerd dan door enkel de aankondigingen in het station te volgen. Achteraf gezien heb ik dat soort toestanden toch liever als ik moet gaan werken dan op een vrije dag. Mijn dag was al bij al toch redelijk naar de vaantjes.

11 thoughts on “Een onvrije vrije dag

    1. In vergelijking met mijn beginjaren in Brussel, valt het tegenwoordig nog mee. De investeringen in het spoor beginnen effect te hebben. Ik vond het gedrag van sommige medereizigers erger dan de vertraging en ongemakken op het spoor.

    1. Er is reizen en er is reizen. Ik besef ook wel dat je niet in 1,2,3 van Brugge naar om het even waar kan gaan en met de auto ben je er zeker niet altijd rapper – integendeel. Als het tegenzit kan een mens toch te lang onderweg zijn.

  1. Man zegt dat met de trein reizen steeds avontuur is maar dat soort avontuur kan de reiziger niet smaken.Begrijp best dat je op den duur de trein gaat mijden.Volgende keer beter hé.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

