Rijsel

Vorige week was ik dus een dagje in Rijsel.

L1320886 - 2016-03-24 at 10-09-16

L1320886 - 2016-03-24 at 10-09-16

L1320858 - 2016-03-24 at 10-02-49

Ik was er ooit, toen ik op zaterdag Franse les volgde en ik goedkoop mee kon op daguitstap. Toen was het putje winter want de Kerstmarkt was blijkbaar hoog aangeschreven. Het was een leuke dag maar ook een koude dag. De rondleiding van de gids ’s ochtends was heel leerzaam en ’s namiddags werd het een stuk warmer en mochten we zelf Rijsel verkennen. Dat heb ik dus vorige week op mijn eentje gedaan. Niet echt raadzaam om dat op je eentje te doen.

L1320910 - 2016-03-24 at 10-56-41

L1320909 - 2016-03-24 at 10-51-04

Rijsel is een miljoenenstad waar oud en nieuw vlak naast elkaar te vinden zijn. De oude stad is prachtig maar kleiner dan Brugge. Koning auto regeert nog meer dan in het huidige Brussel al zijn er wel straten die verkeersvrij zijn. Rijsel heeft niet zoiets als een Grote Markt, zoals de meeste Vlaamse steden dat kennen. Er is wel La Place Général Le Gaule die soms wel eens als Grande Place bestempeld wordt, maar dit kan je niet echt vergelijken met de marktplaatsen die we kennen in Brugge, Antwerpen, Brussel, … Winkels zijn er in overvloed. Het is er dan ook meestal heel druk. Er komen ook redelijk veel buitenlanders naar Rijsel. Het is niet uitzonderlijk om behalve Frans ook hier en daar een woordje Vlaams te horen. Buiten het centrum bevindt zich de Citadel met vreemd genoeg ook een dierentuin. Het vierde meest bezochte ‘attractiepark’ in Frankrijk maar dat zal dan wel vooral te maken hebben met de prijs. De ingang is namelijk gratis. Het is een goed onderhouden maar ferm verouderde dierentuin en nogal klein. Het is echter wel gelegen in een mooie, groene omgeving.

Rijsel kan je gemakkelijk te voet bezoeken. Al heb je op het einde van de dag wel wat kilometers afgelegd. Met de trein is Rijsel relatief gemakkelijk bereikbaar. In vergelijking: de reis naar Pairi Daiza duurt langer. Er is helaas geen rechtstreekse verbinding meer tussen Brugge en Rijsel maar of dat nu een groot gemis is, vind ik niet echt.

L1330120 - 2016-03-24 at 13-21-56

Ik ben naar Rijsel gegaan omdat ik geen enkele foto meer had van mijn vorige bezoek en die zoo ook wel eens wilde bezoeken. Nu heb ik eigenlijk geen behoefte om die stad nog eens te bezoeken ook al heb ik een paar dingen gemist. L’Hospice Comtesse bijvoorbeeld waar een prachtig museum te vinden is.  Het was leuk er nog eens geweest te zijn maar het is me wat te druk, te modern en te commercieel naar mijn zin. Dus wie graag in winkelcentra rond kuiert: Euralille is absoluut uw ding. Voor de rest: ga eens een dagje met een gids en bezoek de oude stad. De rest is niet echt het bezoeken waard.

L1330158 - 2016-03-24 at 14-52-56

L1330159 - 2016-03-24 at 14-53-04

10 thoughts on “Rijsel

  1. Wij belandden daar twee jaar geleden eerder toevallig. Inderdaad, de oude stad is fantastisch charmant. Maar laat Euralille maar aan mij voorbijgaan hoor…wat mij toen opviel was dat er in dat winkelcentrum enorm veel panden leeg stonden.

    1. Ik heb Euralille nauwelijks bezocht: enkel de Starbucks omdat ik het koud had en eventjes gebruik wilde maken van WiFi. Gezien de opmars van de online verkoop, verwonderd dit me eigenlijk niet.

  2. als ik een tip mag doorgeven, Amiens ligt ietsje verder maar is een absolute aanrader! Maak dan vooral een boottochtje door de “Hortillonages”. Ik heb er van ons bezoek een logje over gepubliceerd (https://houdenvanhetleven.wordpress.com/2010/08/09/weekendverslag-7-8-augustus/), helaas zijn de foto’s daar niet rechtstreeks op te vinden, maar wel via deze link: https://picasaweb.google.com/105230919560330007431/DagtripAmiens?authkey=Gv1sRgCLas1f2CjZP-wwE&feat=directlink

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

