Red Star Line

Deze maand heb ik drie dagen verlof genomen. Dat was niet helemaal volgens plan, toch het plan dat ik had opgesteld begin januari. In tegenstelling tot andere jaren neem in dit jaar in juli en augustus wel verlof. Dat heb ik tot nu toe nog nooit gedaan maar ergens in oktober van vorig jaar had ik constant dat gevoel dat het nooit zomer geweest was. De zomer leek me ontglipt en dat vond ik … eh … klote. Een ander woord vind ik er eigenlijk niet voor. Dit jaar zal het hopelijk anders zijn. Geen verlof tijdens de wintermaanden. Ik neem een week in juni en ook een kleine week in juli en augustus. Zo hoop ik iets van de zomer te kunnen genieten. Omdat er in juli een brugdag is, heb ik vandaag een dag ‘extra’ verlof en ben ik op museumbezoek geweest.

IMG_1120 - 2016-04-15 at 12-37-41

IMG_1119 - 2016-04-15 at 12-18-05

IMG_1108 - 2016-04-15 at 11-15-40

Het Red Star Line Museum in Antwerpen is leerrijk, verrassend en confronterend. Ook brandend actueel. Nu weet ik dat er ook bij ons in de familie mensen zijn die naar Amerika geëmigreerd zijn. Of dat via de Red Star Line was, is er nooit bij verteld. Het zullen niet de zussen van mijn grootmoeder geweest zijn: de ene trouwde met een Amerikaan en de ander met een Canadees maar na WOII en toen bestond die maatschappij al lang niet meer. Ook waren de wetten voor immigratie in de V.S. behoorlijk strenger geworden.

Het is een museum dat tot nadenken dwingt. In die mate dat ik nog rap mocht terug gaan want ik had het klaar gespeeld om mijn Ipad achter te laten. Ik heb dat ding gelukkig terug. Met zo’n iPad foto’s nemen is helaas ook niet echt ideaal. Ik had beter een andere camera gebruikt. Helaas heb ik ook in het filmpje waar Mich & co in figuren, geen van beide kunnen herkennen. Want daarvoor was ik ook gegaan. Al bij al blijft het wel een aanrader.

3 thoughts on “Red Star Line

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

