Vrijdag de dertiende

Untitled

Gisteren was het vrijdag, de dertiende (van mei 2016, maar dit geheel terzijde). Een vrijdag met heel wat pech … voor de NMBS. Ik had een dag verlof en mocht aanschouwen en ondervinden dat het geen leuke dag zou worden voor wie met het spoor te maken had. Blijkbaar hadden veel deuren van treinen een vrijdag de dertiende bug. Behalve dat mijn trein richting Brussel af te rekenen kreeg met deuren die niet wilden sluiten, zag ik onderweg nog andere treinen waarvan enkele deuren koppig deden. Zoals hier op de foto: ook deze trein is uiteindelijk met vertraging vertrokken omdat die deuren niet wilde sluiten.

(Tussen haakjes: waarom zou iemand eigenlijk met de trein naar Pairi Daiza willen gaan? Volgens de GPS is het van mij thuis met de auto een rit van anderhalf uur. Met de trein ben ik in totaal meer dan 3 uur onderweg. Gisteren was ik om half 7 vertrokken om iets na 10 uur aan de ingang te staan. Een mens zou al vlug de auto nemen.)

Trouwens: deze foto nam ik met mijn iPad. Gisteren heb ik nog eens een poging ondernomen om te fotograferen met dat ding. De reden was een app die ervoor zorgt dat ik foto’s kan nemen op 30 ISO. Terwijl bijna alle camera’s niet lager gaan dan 100 ISO en een enkel model tot 80 ISO gaat, kan ik dus een stuk lager dan gewoonlijk met deze app. Enkel bruikbaar bij heel zonnige momenten want een iPad heeft een vast diafragma en dat geeft weinig mogelijkheden. Het geeft bij goeie omstandigheden wel scherpe foto’s. Het programma, Red Dot Camera, is niet altijd handig in gebruik en de iPad zelf is eigenlijk niet het meest handig ding om foto’s te maken. Ik had er relatief veel die eigenlijk volledig onscherp waren. Waarschijnlijk is een smartphone handiger maar persoonlijk verkies ik toch eerder een ‘gewone’ camera. Die is uiteindelijk ontworpen om te fotograferen.

9 thoughts on “Vrijdag de dertiende

  1. Ik heb een gewone smartphone, en ben absoluut niet tevreden van de kwaliteit van de foto’s. Vorige week publiceerde ik een paar zeer vage strandbeelden (genomen met die Alcatel smartphone), maar meer dan een stukje sfeer gaf dit niet…

    1. Alcatel? Ik wist zelfs niet dat die nog bestond. 😉 Ik heb nog altijd een ‘gewone’ gsm – al neemt dat ding ook foto’s. De kwaliteit is nog slechter dan mijn eerste digitale camera.

  2. Toevallig probeerde ik een paar jaar geleden vanuit Zuid-Belgie naar Noord-Frankrijk te reizen per trein (en fiets). Dat was zo’n gedoe waardoor ik uiteindelijk alles maar ging fietsen ondanks de lelijke route en het slechte weer. Er wordt niet veel nagedacht over snelle treinritten zodra je de grotere steden verlaat. Blijkbaar vindt men dat je het daar zelf moet uitzoeken. Misschien rijdt iedereen dat stuk 1 keer en merkt dan dat het geen doen is met de trein? Als ze de deuren niet dicht krijgen kun je niet reizen maar als je wel kunt reizen doe je er eindeloos over 🙂

    Trouwens: kennen jullie de uitdrukking “dat doet de deur dicht?” Er is zelfs een liedje: dat doet de deur dicht, daar zijn geen woorden voor….” Veel woorden van mij nu toch. Hartelijke groet.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

