De langste show ooit?

Ik wordt precies niet wakker vandaag. Geen erg op een zondag al heb ik het toch liever niet. Gisteren heb ik ervaren hoe je zonder tv toch naar tv kan kijken. Een contradictie die te verklaren is met ondermeer joetoepe en de VRT. Het onderwerp: het Eurovisiesongfestival. Tja, soms val ik er ook aan te prooi. Een beetje vreemd ten huize Flater. Mijn pa was muziekliefhebber maar liet dit festival meestal aan zich voorbij gaan. De keren dat hij keek, was het vooral om kritiek te spuiten. Hij woonde niet voor niets in de Zagersweg (zagen is het Brugs dialect voor zeuren, zaniken). En zagen kon hij als geen ander. (We vermoeden trouwens dat de straat pas die naam kreeg toen hij naar hier verhuist was. Maar dit geheel terzijde.)

Tijdens de jaren ’80 van de vorige eeuw keek ik wel eens een volledige editie. Dat was toen nog anders dan nu. Minder deelnemende landen. Ook een uitzending die niet zo afgelikt duur was en (al eens) wat amateuristisch leek en deelnemers die in hun eigen taal zongen. Het was ook altijd bang afwachten of we als landje niet weer eens op de laatste plek belanden. De winnaars bleken elk jaar echte winnaars te zijn: ze verschenen constant in alle hitparades en verkochten nog echt stapels singels – zeg maar gerust miljoenen singels. Sommigen werden echt beroemde artiesten die een succesvolle carriere kenden. Abba, Celine Dion, … voorbeelden genoeg. De jaren ’90 was mijn interesse al een stuk minder maar vanaf 2000 heb ik eigenlijk geen enkele editie meer gezien. Op enkele fragmenten na, ging dat volledig aan me voorbij. De winnaars verschenen nog heel zelden in de hitparades en verdwenen al vlug in de vergetelheid.  Het werd ook te veel kitch en het aanbod leek ook niet bepaald kwalitatief hoogstaand. Nu blijkt dat toch anders. Ik heb de uitzending volledig gevolgd want nooit verwacht dat die zo lang zou duren. Het is heel lang geleden dat ik nog zo laat ging slapen (ja, ik ga nogal eens met de kippen op stok.) Nog een geluk dat de punten niet gepresenteerd worden zoals vroeger of ze waren bezig tot de ochtend. En nog een geluk: België was niet laatste. 10de op 42 deelnemers is best goed al vond ik het een paar plaatsen lager dan verdient. Ook omdat de schrijfster van het lied (Sanne Putseys is gewoon Sellah Sue) voor mij toch niet veel verkeerd kan doen.

Zal het jullie verbazen dat ik nog altijd muziek heb staan op mijn computer van Eurovisiesongfestivals? In willekeurige volgorde, een kleine greep uit de liedjes die ik nog steeds graag beluister (en dat waren zeker niet allemaal winnaars):

8 thoughts on “De langste show ooit?

  1. Nee het verbaast mij niet, in de jaren 80 was het nog tof maar met die uitbreiding van landen, niets meer aan. Al jaren niet meer gekeken. Gisteren de helft van de nummers en nu tot in de jaren….

  2. Je eerste zin verraadt al meteen hoe moe je was. 🙂 Eurosong… pure nostalgie. Net als jij heb ik het de laatste jaren minder gevolgd, maar gisteren had ik me voorgenomen om het helemaal uit te kijken. Een fantastische show, het moet gezegd, al denk ik met weemoed terug aan hoe (eenvoudig) het vroeger was… Toch vond ik het geslaagd, al ben ik helaas niet wakker kunnen blijven. Heb een groot deel van de show en de puntentelling gemist. Ik was deze morgen dus al bij al goed uitgerust. Bedankt voor de filmkes, van een aantal wist ik niet meer dat het eurosongliedjes waren.

    1. Dus was je enkel geïnteresseerd naar de inzending van Australië? De eindigde op de tweede plaats. Volgens jaar mogen we inzendingen verwachten uit de Verenigde Staten van Amerika en China. Aangezien Rusland al jaren mag mee doen mogen die twee landen ook eens proberen.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

