Oud maar niet versleten

Het is een beetje beschamend en schrikken maar ik heb reeds een redelijk aantal digitale camera’s gehad. Het begon met een Canon Ixus 60 (uitgeleend en nooit meer terug gekregen wegens diefstal), een Canon Ixus 75 (weg geschonken toen ik een meer geavanceerd toestel kocht), een Canon Powershot SX10 (verkocht), een Canon Powershot G11, een Canon Powershot S95 (gestolen), een Leica V-Lux 3 en een Olympus ZX10. Daarnaast gaf ik ook nog eens twee Canon Powershots geschenk. Ik had eigenlijk een spiegelreflex kunnen kopen met al dat geld. Tegenwoordig gebruik ik vooral de Olympus want die is klein, handig in gebruik en ik neem die haast elke dag mee. Mijn Leica gebruik ik ook vaak (al is het eigenlijk een Panasonic met Leica vermomming). Een licht toestel met grote zoom: ik gebruik die niet elke dag maar toch minstens een paar keer per week. Blijft de Powershot G11 die ik nog zelden gebruik. In vergelijking met mijn andere twee toestellen is dat ding al wat gedateerd (uitgebracht in 2009 maar gekocht in 2010) en dat merk ik aan enkele details. 10 MP, in vergelijking met de huidige toestellen niet echt handig in gebruik en een optische zoeker die niet echt bruikbaar is. Toch heeft dat ding verbazend veel opties. Daarom nam ik hem vandaag nog eens mee. Ik had eigenlijk nog nooit echt de optie ‘aquarium’ getest. Geen idee waarom.

1600 ISO en toch geen ruis
Zwarte pacu

Waarschijnlijk heb ik dat nog maar zelden gebruikt omdat het toestel een paar vreemde keuzes maakt. Niet in diafragma maar in ISO: het toestel kiest vlot de hoge ISO waarden. Ik vreesde dan ook foto’s te krijgen met heel veel ruis. Dat valt bij nader inzien echter heel goed mee. Het zijn geen foto’s om op A4 formaat te printen maar voor een blog voldoen ze redelijk.

Overbelichting is wel een probleem
Piranha’s

Het geeft eigenlijk redelijke resultaten en toch stoort er iets. De foto’s vertonen hier en daar overbelichting. Daar toont het toestel zijn ‘ouderdom’ want de huidige toestellen zouden dit probleem niet in die mate hebben. Niet dat ik echt kan vergelijken met mijn andere twee toestellen: ze hebben  de functie ‘aquarium’ niet.

heel donker want diafragma is te klein
Nog maal piranha’s

In vergelijking een foto met volledig manuele instelling (200 ISO, F2,8 en sluitertijd 1/20 seconde). Met de Olympus kan ik een diafragma van 1,8 gebruiken en dat geeft een groot verschil. Toch denk ik er aan om vanaf nu toch alle drie mijn toestellen mee te nemen mocht ik nog eens een daguitstap doen naar een zoo. Het geeft toch nog wat extra mogelijkheden. Veel verschil in gewicht is dat nu ook weer niet.

8 thoughts on “Oud maar niet versleten

  1. Je ziet toch het verschil, Stef, als we willen muggenziften tenminste… ‘k Heb maar één kleintje, maar ‘k amuseer me.
    1/20 vlot, uit de hand ?
    Lie(f)s.

    1. Volgende keer neem ik foto’s op 1600 ISO met mijn Leica. Dan zal je de ruis wel opmerken.
      Mijn punt was net dat ondanks dat ik met een relatief oude camera op hoge ISO aan het fotograferen was, er heel weinig ruis te zien is.

  2. ik heb maar een eenvoudige compactcamera, en mijn smartphone. Verdere verdiep ik me niet echt veel in die instellingen en kwaliteit van de foto’s… Ik heb al vaker gezegd dat ik een fotografiecursus wel eens plezant en leerrijk zou vinden, maar met mijn huidige attributen zou ik me wellicht belachelijk maken

    1. Een compactcamera kan best complex zijn.
      Een fotocursus lijkt me ook interessant maar ik vrees dat daar bij momenten te veel volk naar toe gaat die vooral staan pronken met een duur toestel. Ik heb ook nog nooit zo’n cursus gevolgd.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

