Haantjesgevecht

twee meerkoeten verdedigen hun territorium
twee meerkoeten verdedigen hun territorium

Mei is al bijna voorbij. Zoals het spreekwoord zegt, zou zowat elke vogel nu wel zijn ei moeten gelegd hebben. Of het echt zo is, kan ik niet zeggen. Wel merkte ik de laatste dagen toch behoorlijk wat vogels met jongen toen ik onderweg was. Dat geeft soms al eens opmerkelijk gedrag. Meerkoeten bijvoorbeeld zijn als eens verplicht om hun territorium te verdedigen tegen soortgenoten al kunnen ze, net als broedende merels, ook grotere vogels te lijf gaan. Ik zag zelfs al eentje een knobbelzwaan weg jagen. De knobbelzwaan, een verdwaalde gast op de Damse Vaart, leek me nogal een doetje. Ik kan me niet herinneren dat er vroeger knobbelzwanen op de Damse Vaart vertoefden. Een beetje vreemd want ze zijn talrijk op de Brugse reien en het water van dat kanaal is redelijk proper. Er leeft anderzijds toch heel wat op en nabij dat kanaal dus is de concurrentie nogal groot. Eenden, meerkoeten,  ganzen, … Een week geleden waren ze eigenlijk nog met zijn tweeën. Waar die tweede zwaan naar toe is, weet ik niet? Iemand een idee?

eenzame knobbelzwaan op de Damse Vaart
eenzame knobbelzwaan op de Damse Vaart

8 thoughts on “Haantjesgevecht

Reacties zijn gesloten.