De tijd doden

L1360495 - 2016-06-23 at 17-31-46

Een stiekem genomen foto die eigenlijk een typisch beeld is van de treinreiziger tegenwoordig. Wie denkt dat dit de huidige generatie is, verslaafd aan smartphone en sociale media en heel verwend in vergelijking met de vorige generaties, gaat toch wat kort door de bocht. Ik vond het vooral een beeld van hoe een treinreiziger haar/zijn tijd probeert te vullen tijdens het wachten op zowel de trein maar ook informatie over wat er gaande is en waarom men eigenlijk moet wachten op die trein. Want het zijn niet alleen jongeren die constant met dat ding in de hand bezig zijn met allerlei apps. Opvallend veel volwassenen zijn ook constant bezig met zo’n toestel. Heel opvallend is dat men tegenwoordig het best af is met een smartphone want via allerlei kanalen zoals Twitter kan men gemakkelijker informatie verkrijgen dan wat men in de stations zelf te weten komt. Ik vrees eigenlijk dat ik binnenkort verplicht zal zijn om me zo’n ding aan te schaffen.

Ik ga hier niet beweren dat het vroeger allemaal beter was dan nu. Het is anders maar beter of slechter is moeilijk uit te maken. De huidige situatie bijvoorbeeld van het spoor is uiteindelijk toch voor een groot deel een erfenis van vorige beslissingen en onder meer grote besparingen in vorige decennia. Er zijn verbeteringen merkbaar maar er zijn ook heel wat problemen verschoven of niet aangepakt. Dat men eigenlijk niet mag stoppen met investeren in het spoor is helaas niet voor iedereen even duidelijk. Het is nochtans een noodzaak.

15 thoughts on “De tijd doden

    1. Ik bezondig me aan tablet-tijd: veel verschil is er eigenlijk niet. 😉
      Ik heb geen probleem met smartphones en het gebruik ervan. Het viel me wel op dat we eigenlijk meer en meer afhankelijk worden van die dingen.

    1. Tja, veel mensen lezen tegenwoordig de krant op hun smartphone of tablet. Alleen het formaat van de krant is veranderd. 😉
      Ik ken nog altijd collega’s die heel ‘sociaal’ na het werk op café gaan en daar wachten op hun trein. Of dat te verkiezen is, is een andere kwestie.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

