Beerkoeskoes kreten hoorde ik nog niet

P8040097 - 2016-08-04 at 15-56-01

De beerkoeskoes: ik had daar nog nooit van gehoord. Nee, het is geen cous cous met berenvlees. Koezkoezen zijn dieren: een familie van buideldieren uit de orde van de Diprotodontia (Klimbuideldieren). Buideldieren dus, al vond ik niet dat die beerkoeskoezen er zo uit zagen. Het leken eerder mini bruine beren. Wel leuk om te zien. De koeskoezen zijn tot nu toe gelukkig geen bedreigde dieren. Behalve dan de Talaudbeerkoeskoes, een kleinere soort dan de beerkoeskoes, waarvan eigenlijk nog maar één exemplaar ooit gezien is. De beerkoeskoes is wel kwetsbaar.

 (Tussen haakjes: die klauwen dienen enkel om in bomen te klimmen. Ze zijn groot voor zo’n dier maar dat maakt ze niet gevaarlijk.)

(Update: de titel was niet wat ik eigenlijk wilde. Die is intussen verbeterd met zoals ik in gedachten had, een verwijzing naar een lied, dat vooral Vlamingen zullen herkennen. De beestjes maakten trouwens geen geluid dus kan ik niet zeggen hoe hun kreten klinken – als ze al kreten slaken uiteraard.)

13 thoughts on “Beerkoeskoes kreten hoorde ik nog niet

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

