Zoek de bijna volle maan

L1370875 - 2016-08-20 at 07-49-56

Het was eigenlijk geen volle maan meer. Dat was gisteren, 19 augustus om 11:27 – volgens ‘The Photographer ’s Ephemeris‘ – en niet zichtbaar in ons landje want de maan ging reeds om 7:45 onder. Er staat dus geen volle maan op deze foto maar eerder 95% maan. Gisteren had ik mooiere foto’s kunnen nemen maar ik was toen op weg naar het werk en had mijn camera voor alle veiligheid netjes thuis gelaten. Ik kon het me niet echt permitteren om later op het werk aan te komen omdat ik zo graag foto’s neem van de volle maan. Dat ik vandaag nogal vroeg op weg was met de fiets is geen verrassing. Als je gans de week vroeg op staat dan is het verstandiger om dat tijdens het weekend ook te doen want anders verstoor je vooral je eigen ritme. Dat is toch mijn ervaring.

10 thoughts on “Zoek de bijna volle maan

  1. Ik ben al zo dikwijls op die plaats geweest, maar het is me nooit opgevallen dat al die torens boven de daken komen piepen.
    Mooi. Een beetje zon, een beetje maan, een beetje schaduw.

    1. Er zijn 7 torentjes te zien maar ze vallen zelden echt op bij passanten of toeristen. Het Brugse stadhuis is ook niet echt imposant zoals dat van Brussel of Leuven maar het heeft wel drie torentjes. Ze vallen enkel niet goed op omdat ze niet zo hoog zijn.
      Ik was vroeg op weg voor een zaterdag maar toch al ruim na zonsopgang. De maan was wel nog te zien en dat geeft ook leuke foto’s.

  2. ik snap je eerste zin blijkbaar niet, volle maan is de hele nacht te bewonderen in België . Het was overigens de 18de volle maan zichtbaar vanaf ongeveer 21u in de avond tot 8u in de ochtend. Vanaf nu tot aan de nieuwe maan ga je de maan steeds meer kunnen bewonderen in de ochtend

    1. Volle maan duurt heel kort, tenzij ik slecht geïnformeerd ben. Voor het overige kan je een bijna volle maan zien maar toch is dat niet 100% volle maan. Ze maar naar de uitleg hier en hier. Met het blote oog is er weinig verschil merkbaar maar een beetje zoomcamera of telescoop toont wel degelijk een verschil.

      1. Ja als je het hebt over 100% volle maan ja maar die ene procent die er af is maakt maar weinig verschil zelfs door een telescoop hoor, trouwens absoluut niet mooi om volle maan te observeren door de telescoop te weinig contrast vind ik. Ik kijk veel liever naar een maan sikkel 😉

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

