Over goedkope flaters en zondagse slome flaterpraatjes

Deel hier je verhaal…

Dat zie ik wanneer ik via de app op mijn iPad een bericht wil maken op mijn blog. Veel verhalen heb ik eigenlijk niet te vertellen. Behalve dat de app eigenlijk wat traag is en soms al eens opgehouden wordt door allerlei andere apps die in de achtergrond verder hun ding blijven doen. Dat is dan ook één van de onhandige handigheidjes van de huidige informatica: er draait constant meerderen programma’s in de achtergrond. Raak dat ding niet aan en toch doet dat het van alles. Niet alleen een tablet. Een pc laat het anti-virusprogramma los van het moment dat de computer opgestart wordt, om maar één voorbeeld te geven. Mijn iMac gaat bijvoorbeeld gaat alle harde schijven te lijf op momenten van inactiviteit van mijn kant. Dat heet defragmenteren, om de technische naam te gebruiken. Eigenlijk wel handig want ik moet dat zelf nooit doen want het gebeurt automatisch. Nadeel is dan wel dat met al die handige automatische functies, dat ding wel trager reageert wanneer ik hem ook echt wil gebruiken. Niet alleen mijn iMac maar ook mijn iPad heeft daar bij momenten duidelijk last van. Op mijn iPad krijg ik bijvoorbeeld regelmatig allerlei berichten: nieuwsberichten van een krant of van de nieuwsredactie van de ‘staatsomroep’, nieuwe reacties op mijn blog, op Twitter of Instagram. Al heb ik die automatische berichten voor de meeste apps uitgeschakeld, toch krijg ik regelmatig allerlei updates.

Had ik in een vlaag van goedkope waanzin vorig jaar een ‘oudere’ versie van de iPad gekocht onder het motto ‘het is niet het laatste nieuwe model dus zal men doe niet rap stelen’, dan hadden ze bij Apple het idee van ‘al wie de laatste versie van ons programma wil moet het nieuwste model gebruiken’. Ik kan dus iOS 10 niet installeren op mijn iPad – om precies te zijn de iPad mini van de eerste generatie. Dat probleem had ik al met mijn iMac maar dat ding intussen van bouwjaar 2007. Een eeuwigheid in computerland. De iPad mini was gelanceerd in 2012 en wordt dus na 4 jaar al niet meer ondersteund door Apple. Dat vind ik erg want ik heb dat ding nauwelijks een groot jaar. Terwijl mijn iMac het nog altijd goed doet, zal ik mij iPad niet meer zomaar gebruiken via WiFi. Enkel nog thuis want elders lijkt het me wat te riskant. Gelukkig is dat wel goed voor de portemonnee want ik zal dan ook niet meer naar de Starbucks gaan om daar gratis WiFi te gebruiken. Moet ik wachten op een trein? Dan hou ik me bezig met fotograferen.

Treintje komt zo.

6 thoughts on “Over goedkope flaters en zondagse slome flaterpraatjes

  1. Misschien gelukkig, Stef, ‘k heb enkel mijn laptopje thuis, en ‘k kan met zo’n klein ding telefoneren. Verder nog een zakcameraatje om mij te amuseren, en dat is ‘t.
    Lie(f)s.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

