Over spam en verouderde technologie

Het valt me op dat ik tegenwoordig relatief veel spam te verwerken krijg op deze blog. Het cijfertje onderaan rechts zegt toch iets. Helaas moet ik ook vaststellen dat er af en toe eens iets in de spamfilter terecht komt dat er niet in thuis hoort. Dus: mocht uw reactie hier niet direct verschijnen dan is die wellicht door de spamfilter per abuis bij de verkeerde categorie geplaatst.

L1380613 - 2016-09-29 at 11-11-10

Ondertussen heb ik (oa) de app van WordPress van mijn iPad gezwierd. Het is één van de apps die zichtbaar trager werken dan toen ik mijn ipad aanschafte, zo’n anderhalf jaar geleden. Dat vind ik eigenlijk heel straf. Op mijn iMac, bouwjaar 2007, werkt zowat elk programma dat ik al jaren gebruik nog steeds vlot. Op mijn iPad mini kan dat blijkbaar niet meer. Dat zegt waarschijnlijk meer over de kwaliteit van die iPad dan van die iMac. Die dingen evolueren zo danig rap dat ze al verouderd zijn op het moment ze in de winkel liggen. De consument is hier eigenlijk de dupe van zijn eigen verzuchtingen om constant iets nieuws te kopen dat rapper, groter, blitser, en wat nog meer is. Eigenlijk is wat nuance op zijn plaats: een deel van de consumenten is de dupe van dat ander deel consumenten die constant nieuwe gadgets willen. Nu lees ik af en toe artikels van hoe Apple na de iPod, iPhone en iPad best maar zo vlug mogelijk met een nieuw gadget voor de dag komt omdat het anders zal failliet gaan. Dat je als fabrikant niet constant iets nieuws op de markt moet brengen om te overleven of zelfs maar elk jaar goed te verkopen, heeft de markt van de fototoestellen intussen bewezen. De verkoop van (digitale) camera’s zit de laatste jaren niet bepaald in de lift. Die sector ondervind heel heftige concurrentie … van de smartphone. Ondanks dat men elk jaar nieuwigheden presenteert (oa op Photokina – de fotobeurs bij uitstek) daalt de verkoop van camera’s nog steeds. Vooral spiegelreflexen doen het niet zo goed maar ook andere modellen kennen niet het verhoopte succes. Ergens te begrijpen: een camera koop je niet elk jaar. Waar sommigen elk jaar een andere smartphone willen, gaat dit toch niet op voor een camera. Al vind ik het vreemd vinden dat iemand elk jaar een ander model smartphone wil. Wie kan zich dat trouwens permitteren?

12 thoughts on “Over spam en verouderde technologie

  1. Dit is so waar.Net wanneer ek my Ipad en foon lekker verstaan,is daar updates.Dan verander alles en sukkel ek van vooraf.Dit maak mens moedeloos.Ons leef in ’n verbruikers samelewing,daarom al die druk om elke keer nuwe,”beter”? Produkte te koop.Ek glo nie ordentlike kameras en lense sal ooit vervang kan word deur selfoonfotografie nie.

    1. Een deel van het probleem zijn hackers die constant ervoor zorgen dat er veiligheidsupdates moeten komen. Voor een deel is het ook die consumenten die constant iets nieuw willen. Het is helaas ook het aard van het beestje: ICT’ers veranderen nu eenmaal graag hun programma’s. Meestal is het niet nodig maar ze kunnen het blijkbaar niet laten. 😦 Het maakt veel mensen moedeloos.

    1. Meestal is het Engelstalig ‘commentaar’ waar men mijn blog ophemelt voor de heldere, interessante stukjes die ik hier neerpen terwijl die Engelstaligen er meer dan waarschijnlijk geen jota van begrijpen, waarna vooral veel reclame volgt. Tegenwoordig staat er ook veel Spaanstalige spam tussen. Geen idee waarover dat gaat want ik vertik het om dat te vertalen met Google translate. Af en toe staat er helaas iets bij dat niet in de spam mag.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

