Over Brugse bruggen en flatterende fietsrondes

Zaterdag, na de boodschappen, deed ik nog een klein ritje met de fiets. Het weer liet het toe en ik probeer nog steeds om elke week minstens 100 km te fietsen. Onderweg kwam ik langs de Kruispoort waar toch wel wat volk stond te kijken hoe vaklui de brug klaar maakten om weg te brengen voor inspectie. Dat kwam zelfs in het nieuws. De meeste Bruggelingen kijken intussen al lang niet meer op van wat probleempjes met bruggen maar een brug die danig scheurt dat men ze moet verwijderen, is nog niet eerder voor gekomen.

L1380649 - 2016-10-08 at 15-51-12

L1380653 - 2016-10-08 at 16-23-56

L1380651 - 2016-10-08 at 15-56-45De rij boten die er zaterdag nog lagen, is gisteren in de loop van de namiddag verdwenen. Dat er ook op het water file kan zijn, had ik al gemerkt. Ook hoorde ik al verhalen van onbeschofte schippers die danig bruggenwachters durven te schofferen dat het haast crimineel is. Het leven op het water is niet altijd eentje van peis en vree.

L1380650 - 2016-10-08 at 15-54-59

In de media spreekt men van doffe ellende en verwacht men enorm veel verkeershinder. Geen idee of het zo’n vaart zal lopen. Er zijn wel ergere scenario’s te bedenken en die ene Kruispoortbrug is de Boeveriepoort niet. Het zo me eigenlijk verbazen mocht men die brug laten herstellen. De doorgang voor boten is niet bepaald breed dus zou een nieuwe, bredere brug eigenlijk geen overbodige luxe zijn. Geen idee hoe oud die brug eigenlijk is. Ik vermoed begin de jaren ’70. Later is er eigenlijk een tweede brug bij gekomen om de stroom auto’s beter aan te kunnen. Toch mogen veel mensen toch eens nadenken hoe ze zich verplaatsen. Want de tijd dat er vooral fietsers tijdens het spitsuur rond reden in centrum van Brugge, is helaas verleden tijd. Nu ook bussen meer en meer uit het centrum geweerd worden, is de fiets toch echt een volwaardig alternatief. Ik herinner me trouwens de tijd toen men in de jaren ’80 meerdere bruggen vernieuwde langs de ringvaart. Toen duurde dat maanden tot zelfs jaren. Men maakte er toen echter niet zo’n probleem van als nu. Tja, mensen waren toen niet assertief genoeg?

Kruispoort zonder brug
Kruispoort zonder brug
Advertenties

14 thoughts on “Over Brugse bruggen en flatterende fietsrondes

    1. Dat is nu eens een typisch voorbeeld van een probleem dat maar blijft aanslepen. Intussen zijn al honderd studies gemaakt en al tientallen oplossingen bedacht maar er komt geen schot in de zaak. Dus blijft de brug van Steenbrugge een vervelend ding. Bewijst dat de Vlaamse regering toch ook niet bepaald beter werkt dan de federale.

    1. Dat is onvermijdelijk Lies. Jij hebt toch ook geweten hoe lang het in de jaren ’80 geduurd heeft om de bruggen aan de Dampoort te vernieuwen? De Warandebrug is in die periode ook vernieuwd en dat heeft ook heel lang geduurd. Zeggen dat zowel de Krakelebrug als de Kathelijnebrug oude beestjes zijn en toch ook best vervangen worden…

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s