Ochtendlijke bedenkingen op zondagse flaterdagen

Wie in Brugge woont, heeft onvermijdelijk al gehoord van Sint-Jan. Dit kan een relatief modern ziekenhuis zijn maar in het centrum was ooit een ziekenhuis met dezelfde naam. Dit is al een tijdje geen ziekenhuis meer maar een terrein dat museum annex congrescentrum annex wat weet ik nog allemaal meer. Gisteren ben ik daar eens binnen gestapt. Het koste me 10€ maar dat het me waard.

Wildlife Photographer of the Year
Wildlife Photographer of the Year

Drie zalen vol prachtige natuurfoto’s: het is absoluut de moeite. Ik ga niet rap naar tentoonstellingen maar voor dit soort exposities maak ik graag tijd vrij. Het is dan nog eens open van maandag tot en met zondag van 10 tot 18 uur.

PA220009 - 2016-10-22 at 15-14-35

In de buurt van het Oud Sint-Jan bevind zich dit gebouw. Duidelijk aan renovatie toe en gelukkig wordt er iets aan gedaan. Officieel heet dit het poortgebouw van het viaduct over de Zonnekemeers.  Het is namelijk een overblijfsel vaqn de oude verbindingsweg tussen het Sint-Janshospitaal en de Minnewaterkliniek.

PA220024 - 2016-10-22 at 16-08-24Op de terugweg merkte ik een tafereel op dat me vroeger al regelmatig verbaasde: bij rondleidingen bij brouwerij de Halve Maan beland je blijkbaar telkens ook op het dak van dat bedrijf. Waarschijnlijk heeft men daar een mooi zicht over Brugge maar ik blijf het een vreemd zicht vinden.

PA220020 - 2016-10-22 at 16-06-03

14 thoughts on “Ochtendlijke bedenkingen op zondagse flaterdagen

  1. Ik kan me niet meer voorstellen dat vandaag het Sint Jansziekenhuis nog steeds zou gehuisvest zijn in de binnenstad. Het zou letterlijk uit zijn voegen barsten.
    Inderdaad heel vreemd zicht, die mensen op het dak van de brouwerij.

    1. Daarom ook dat het Sint-Jozefkliniek gefusioneerd is met Sint-Lucas en verhuist. Ik weet zelfs niet in hoeverre de ‘Zwarte nonnen’ nog in het centrum gehuisvest zijn. Wel vreemd dat in het centrum van Brussel enkele ziekenhuizen zijn bijgebouwd. Ze moeten daar wel geen rekening houden met de Unesco en hoogbouw is daar al lang een vertrouwd iets. Beton en glas kom je in het centrum van Brussel eigenlijk al tegen vanaf de jaren ’50. 😦 Gelukkig is men in Brugge toch een stuk strenger.
      Veel mensen zijn geboren in het oude Sint-Jan. Ik was waarschijnlijk één van de laatste generaties die daar geboren was.
      Toen ik de zaterdag les volgde in het SNT in de Arsenaalstraat zag ik dat tafereel regelmatig. Het blijft een vreemd zicht. Wat sommigen al niet doen voor een gratis consumptie in een brouwerij. 😉

    1. Dit is daar nog steeds aangenaam woon ook al kla ons al eens. Brugge is egter wel ’n groot toeriste-aantreklikheid en dat het sy voordele maar ook sy nadele. Soos ons hier sê: dit is nie al goud wat blink. (Hopelik goed vertaal met Google Translate.)

    1. Foto’s bekijken al lopend is niet aan te raden. Behalve dat het niet echt veilig is, gaat de schoonheid van de foto’s verloren. Mocht je ooit de mogelijkheid hebben om die tentoonstelling te bezoeken, dan raad ik het je zeker aan.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

