Vergelijkende cameratest (min of meer)

Deze ochtend heb ik me op pad begeven om wat foto’s te nemen in de mist. Iets later dan ik de laatste tijd gewoon ben maar het was ook niet bijster warm. Daarbij had ik een relatief oud toestel mee: mijn Canon Powershot G11. Die heb ik al een grote 6 jaar. Dat is voor digitale camera’s best lang.

IMG_2441 - 2016-10-30 at 09-36-09

Het toestel voelt aan als een tank. Maw het is heel solide gebouwd en is dus nog steeds in goeie staat. Het toont echter zijn leeftijd. De bediening is een stukje onhandiger dan de modernere toestellen die ik later aanschafte. Het heeft echter nog een paar andere beperkingen. Zo is de autofocus eigenlijk zeer rudimentair in vergelijking met mijn andere twee toestellen. Scherp stellen gebeurt vooral in het midden van het beeld. Ook kan ik het lcd scherm heel beperkt instellen en zijn de kleuren niet bepaald correct. Ik moet dus steeds afwachten wat dit geeft op een computerscherm.

Om een goed beeld te hebben van de verschillen van de drie toestellen heb ik klein testje gedaan. Dit is het resultaat:

F2,8 ISO 100 1/50
Canon Powershot G11
F 2,8 ISO 100 1/60
Leica V-Lux 3
F1,8 ISO 100 1/80
Olympus ZX-10

Hoewel ik de foto’s nam met nauwelijks een minuut tussen, is er toch een redelijk verschil te merken. De Olympus heeft duidelijk het meest lichtsterke objectief. Terwijl ik voor elk toestel het grootste diafragma koos (elk op 100 ISO) toont de Olympus aan een sluitersnelheid van 1/80 nog steeds veel details in de huizen dan de andere twee camera’s met een sluitersnelheid van 1/50. De Canon is zelfs ten opzicht van de Leica een heel traag toestel. Foto’s nemen in serie is een verschrikking. De Olympus is in dat opzicht een snelheidsmonster maar daarbij slaat de witbalans af en toe wat tilt. Gelukkig is dat meestal gemakkelijk te verhelpen. Het zou me niet verbazen mochten de huidige generatie fototoestellen opnieuw een verschil geven met mijn huidige camera’s. Niet dat ik nu direct een nieuwe zal kopen. Ik zal moeten verder doen met wat ik heb. En dat is al bij al nog zo slecht niet.

12 thoughts on “Vergelijkende cameratest (min of meer)

    1. Het zijn geen van de drie echt meesterwerken, Lies. Eigenlijk is alleen de eerste goed. De andere drie zijn vooral testfoto’s: rap genomen en vooral erop gelet dat de instellingen zo veel mogelijk hetzelfde waren op alle toestellen. Uiteindelijk heb ik bij de Olympus toch een kortere sluitertijd moeten nemen. Ik neem trouwens niet zo graag foto’s vanuit mijn slaapkamer. Misschien doe ik die test nog eens over op een andere plek waar het uitzicht beter is. 😉

    1. Dit is op de verkeerde post gereageerd, wat veel geswapt tussen blogs…
      Ben je er zeker van dat je dezelfde exposure tijd had? Want de belichtsmeting van de verschillende camera’s kan ook verschillen

      1. Ik gebruik bijna altijd de m-stand en wijk daar zelden van af. Dus ja: ik weet heel goed op welke sluitertijd elk toestel stond. Elk toestel was manueel ingesteld. Dat kan ik trouwens nadien nog controleren in de exif gegevens van de foto.

  1. Baie interessante eksperiment,Jos.Daardie eerste foto in die mis,is pragtig.Dan stem ek ook saam dat die laaste foto te lig is.Die Leica s’n lyk die beste en die Canon weer te donker.

    1. Die Leica gebruik ek eintlik die liefste. Die Canon is te stadig en die autofocus is te beperk al gebruik ek dit af en toe nog steeds. Die Olympus neem ek die meeste mee. Klein, rap en gerieflik. Net die witbalans durf vreemde genees vertoon. Die nadeel van die Olympus is dat daar geen soeker gebou is. Dus moet ek afgaan op die skerm en dat is soms irriterend. Veral by sterk sonlig is dat skerm onvoldoende.

      1. Ek gebruik Canon,maar dit is ’n splinternuwe model…die EOS80D.Ek is baie tevrede daarmee.Probleem is net dat tegnologie so vinnig verander,dat die kamera seker ook binnekort verouderd sal wees.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

