De weg naar het mislukte meesterwerk

Zeehond
Zeehond

Wie zelf foto’s neemt en ze vergelijkt met professionele fotografen is al vlug ontgoocheld. Het resultaat is nogal eens verschillend. Een prof doet het meestal veel beter en dat is meestal geen kwestie van het materiaal waarover die persoon beschikt. Het helpt om een duur en vooral meer geavanceerd model camera met (niet te onderschatten) minstens even geavanceerd objectief en dito hulpstukken zoals een goeie flits, statief, filters en wat zo’n professioneel allemaal niet gebruikt. Bovenstaande foto is er zo eentje: niet slecht maar een prof zou er toch veel meer uit gehaald hebben. Ook met een goed programma kan hier weinig verbeterd worden. Ik bedoel maar: ik krijg bovenstaande foto niet goed.

Ik heb er het geld niet voor maar mocht ik het (on)geluk hebben om de lotto te winnen, dan zou ik, na broodnodige uitgaven die ik al te lang uitstel, toch een spiegelreflex aanschaffen met een hele set filters. Wat me al jaren irriteert is foto’s nemen achter glas. Een goeie polarisatiefilter is eigenlijk een must. Het is één van de weinige dingen die je met een (goed) programma domweg niet kan verbeteren. Toch niet dat ik weet. Trouwens: vermijden is nog altijd beter dan nadien te moeten corrigeren. Niet dat ik het duurste wil. Een Canon Eos 80 is voor mij al goed genoeg. Of een Pentax K 70. Ik hoef niet persé de Euromillions te winnen.

Om u nog wat te vervelen: enkele foto’s.

L1400473 - 2016-11-02 at 14-35-49

PB020624 - 2016-11-02 at 15-22-52

PB020899 - 2016-11-02 at 17-39-23

PB020669 - 2016-11-02 at 15-35-14

L1390668 - 2016-11-01 at 13-06-32

PB110970 - 2016-11-11 at 10-21-07

PB110946 - 2016-11-11 at 10-16-58

13 thoughts on “De weg naar het mislukte meesterwerk

  1. Je verveelt niet gauw, Stef.
    En ik… blijf me amuseren met dat kleine ding. Misschien kan ik ooit een beter ding aanschaffen, maar…
    Lie(f)s.
    @Die nummerplaat was/is reclame. Héél knap gezien van je !

    1. Ik denk dat je toch op andere ogenblikken foto’s neemt dan ik Lies. Ik neem al gauw ook eens foto’s van dingen die zich achter glas bevinden. Zo kan ik me uren bezig houden met het fotograferen (en bekijken) van vissen in aquariums. Een van mijn grootste frustraties is dat ik nog altijd geen deftige foto kon nemen van de onderwaterschildpadden in Pairi Daiza.
      Die nummerplaat kon eigenlijk niet anders dan reclame zijn: ze was te afwijkend van de wet.

  2. Toch mooie foto’s vind ik. Ik droom al jaren van een spiegelreflexcamera, voorlopig doe ik het met een heel simpele smart camera met zoom tot 12x (van Samsung), ben hier best wel tevreden mee al kan het altijd beter. I keep on dreaming…en intussen kom ik hier mee genieten van jouw fotoblog ;-).

    1. Een spiegelreflex heeft nog altijd voordelen ten opzicht van de huidige spiegelloze systeemcamera’s. De keuze in objectieven blijft groter en je kan toch beduidend meer foto’s nemen met één batterij. Systeemcamera’s zijn sterk verbeterd maar een deftig elektronische zoeker zuigt de batterij leeg. Zelfs mijn Leica met een eerder bescheiden elektronische zoeker vergt veel van de batterij. Constant het scherm gebruiken van je camera is al even nefast voor de batterij.

      1. Da’s een mondvol technische uitleg. Ik heb weer wat bijgeleerd, waarvoor dank. Mocht ik ooit overwegen om een spiegelreflexcamera te kopen, dan weet ik waar ik te rade kan gaan ;-). Een Leica lens daar had ik ook al van gehoord.

    1. Dat ga ik zeker niet tegenspreken. Inheb het dan ook over de combinatie camera en filters. Ik Keniaan heel weinig mensen die veel met fotografie bezig zijn en die ook investeren en gebruik maken van filters. Een spiegelreflex met meerdere objectieven, eventueel een statief, een (dure) flits en wie zich waagt aan portret fotografie schaft zich allerlei hulpmiddelen aan ( reflectiescherm, achtergrondscherm, softbox, …) Eigenlijk is mijn Canon PowerShot G11 erop voorzien om filters te gebruiken maar dat was hier in België onvindbaar. Een mislukte bestelling via internet heeft me doen afhaken.

  3. Ik heb absoluut geen technische bagage wat foto’s nemen betreft. Voor mij telt het feit of de foto me aanspreekt of niet. Ik zie op sommige blogs heel wat “perfecte” en “technisch” goede foto’s die me niet aanspreken. Een foto met smartphone genomen kan meer zeggen dan een foto die met een duur apparaat genomen is. Zo zie ik het. En je foto’s mogen er steeds zijn. Geen probleem of ze volgens sommigen niet “technisch perfect” zijn.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

