Nog wat fotografische flaters op de dag van de mannen met baarden

Volgens mijn grootvader is het vandaag de dag van de mannen met baarden. 15 november is namelijk koningsdag in wat nog steeds het Koninkrijk België is. Vanwaar die benaming? Tja, 15 november is pas koningsdag geworden onder de regering van koning Leopold II, een man met een stevige baard. Hij leek eigenlijk wel een beetje op Sint-Niklaas en had waarschijnlijk in zijn toenmalige speeltuin genaamd Kongo wel enkele zwarte bedienden – om maar niet te zeggen slaven. Of Zwarte Piet daarnaar verwijst, is nogal zwaar door de bocht. Het was dan ook met stijgende verwondering dat ik vernam over de nog steeds groeiende polemiek dat maar blijft aanhouden. Ik ben niet de enige die er eigenlijk niet veel van snapt. Sinds iemand met zo goed als geen enkele voeling van wat hier ten lande eigenlijk gaande is, bij de V.N. het Sinterklaasfeest en alles wat daar aan vast hangt, als racistisch bestempelde, is de discussie toch wat bizar geworden. Het idee van een zwarte dienaar hebben we hier ten lande eigenlijk nooit gekend. Dat was iets uit boeken, iets dat van verre streken kwam, iets uit de Kongo of Amerika. Naar mijn weten had men dit hier niet. Anders ken ik helemaal geen bal meer van onze vaderlandse geschiedenis.

Niet dat ik hier een gans betoog wil geven of een epistel wil los laten over dit onderwerp. Ik was vandaag vrij want op Koningsdag moeten ‘ambtenaren des staats’ niet werken. Een redelijk bizarre regeling: ofwel is het een feestdag en dan geef je iedereen vrij ofwel is het geen feestdag en moet iedereen gaan werken. Aangezien ik op vrije dagen niet zo graag thuis blijf, ben ik er weer op uit getrokken maar het weer was van die aard dat ik ook redelijk vroeg weer thuis was. Naar Brussel sporen is gelukkig redelijk goedkoop voor mij en het Muziekinstrumentenmuseum bevind zich niet ver van het centraal station. Daar heb ik ondermeer wat foto’s genomen die mijn vorige stukje wat moet verduidelijken.

Bovenstaande foto’s zijn met opzet zo gemaakt al heb ik foto’s waar ik dit probeerde te vermijden maar waar het compleet mislukte. Er is een hinderlijke weerspiegeling te zien die eigenlijk niemand kan missen. Op de eerste en laatste foto kan je duidelijk in de weerspiegeling informatieborden opmerken en op de middelste is de fotograaf heel duidelijk in beeld. Normaal neem ik foto’s met de bedoeling om al die storende elementen te vermijden maar dat lukt niet overal. Foto’s nemen in een museum is zelden een gemakkelijke klus. Je krijgt er meestal de indruk dat het museum er zo is opgesteld dat men het fotograferen express moeilijk maakt. Het MIM is daarin geen uitzondering. Een polarisatiefilter zou hier handig kunnen zijn – al weet ik dat niet uit ervaring maar van wat ik tot nu toe las in allerlei tijdschriften en boeken.

L1400649 - Version 2

L1400649

Met een programma is die reflectie heel moeilijk weg te werken. Er zijn wel zogenaamde polarisatie effecten. Dit is op de twee bovenstaande foto’s te zien. De eerste is zonder polarisatie effect, de tweede wel. Er is een verschil maar zelfs de geroemde NIK software kan niet echt het effect van een polarisatie filter imiteren.

En zo heb ik hier twee keer iets geschreven op één voor de prijs van … niets.

(Tussen haakjes: wie vind ik mooie foto’s neemt, kijkt best toch eens naar deze blog. Dat is een echte fotoblog.)

6 thoughts on “Nog wat fotografische flaters op de dag van de mannen met baarden

  1. Oei, en ik maar reclame maken voor jouw – tussen haakjes – FOTO-blog… Je bescheidenheid siert je. Blijf vooral foto’s maken, je kennis hierrond delen. Het is het geheel dat telt, dus ook de verhalen die je erbij plaatst ;-).

      1. Het stoort me in het geheel niet, dat schrijven. En sorry is niet nodig ;-). Gewoon jezelf zijn is het aller-, allerbelangrijkste. Oh…muziek…nu maak je me curieus.

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

