Preus zyn lik ne vuulzak

De foto van de zingende zangeres die gitaar speelde en bluesliedjes zong op de Grasmarkt te Brussel valt nogal in de smaak op Flickr. Dat vind ik wat vreemd want het is het toch een foto die ik de rapte maakte terwijl op weg was naar het station. Niet eentje waar ik bij nadacht noch de juiste camera had. Zeker geen meesterwerk. Misschien denkt U nu: ‘is er wel een foto waar mijnheertje Flater wel content van is?’. Wel, die zijn er eigenlijk wel.

Dotted line by Stefaan De Clerck on 500px.com

Deze lijkt niet echt speciaal maar ik heb dit nog niet kunnen opnieuw doen. De fietser was er op het juiste moment en reed op de juist plek met de juiste verlichting. Vandaar de streepjeslijn op de foto die genomen is met een sluitertijd van 20 seconden. Die persoon had dus iet minder dan 20 seconden nodig om de Goudenhandrei af te rijden. 🙂 Ik blijf het één van mijn betere foto’s vinden.

Roadrunner, roadrunner! by Stefaan De Clerck on 500px.com

Deze was echt moeilijk want de vogel bevond zich achter traliewerk en ik moest goed mikken om ze juist in beeld te krijgen zonder dat het metalen net ook op de foto te zien was. Deze grote renkoekoek was ook niet zo groot als zijn naam doet vermoeden maar wel even levendig als de roadrunner uit de tekenfilms. Nog steeds één van mijn meer speciale foto’s die ik in Pairi Daiza nam.

Black-tufted marmoset by Stefaan De Clerck on 500px.com

 Dit was nog zo’n moeilijke foto. Kleine apensoorten zijn meestal heel levendig en blijven zelden lang zitten. Zwartoorpenseelaapjes heb ik eigenlijk nog maar een paar keer buiten mogen zien in Planckendael. Meestal was het te koud voor die dieren dus was dat al redelijk speciaal. Dat deze relatief dicht zat en zich in een mandje stil hield, was een goeie gelegenheid om er eindelijk eentje goed op foto te krijgen.

L1240798 - 2015-04-06 at 11-03-53

Mijnheer Oberon is intussen al verhuist naar een Zoo in Groot-Brittanië. Meestal liep hij rond in zijn verblijf waar hij al eens kattenkwaad durfde uitsteken en het een en ander kapot maakte. Dit keer deed hij wel heel gek want hij stond toch een tiental meter boven de grond. Een echte balanceerbrilbeer.

Untitled

Een van mijn beste foto’s. Genomen vanuit een rijdende trein die net uit Brussel-Zuid was vertrokken. Toen kon dat nog: bij oudere treinen kon je achteraan uitkijken op de sporen. De ramen waren meestal vuil en foto’s nemen niet zelden een huzarenstukje. Timing was vooral een kwestie van geluk en het was een eenmalig geluk dat er net twee andere treinen vertrokken en een stukje dezelfde richting uit reden. Voordien noch nadien niet meer mogen meemaken. De lange sluitertijd geeft de indruk van een hoge snelheid al reden we ook niet echt met een slakkengangetje. Ondanks dat is de foto nog redelijk scherp. Vreemd dat deze op Flickr niet meer bijval kreeg. Ik heb tot nu toe nog maar zelden dergelijke foto’s elders gezien.

8 thoughts on “Preus zyn lik ne vuulzak

    1. Over smaken (en kleuren) valt niet te twisten al valt het me toch op dat sommige foto’s veel meer in de smaak vallen dan andere. Dat geluk op het juist moment is ook een kwestie van veel fotograferen. Anders reageert een mens zelden op het juiste moment.
      mvg

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

