Station Luik-Guillemins

IMG_2657 - 2017-06-05 at 09-30-45Vandaag was ik in Luik. Een foutje van mezelf want wat ik wilde, kon wegens de feestdag niet. Tja, soms werken mijn hersenen aan geen kanten. Maar van de gelegenheid een deugd gemaakt en er het befaamde station van Luik Guillemis bekeken en gefotografeerd. Mening fotograaf deed me dat voor.

IMG_2664 - 2017-06-05 at 09-38-46 Ik had ooit een collega die helemaal lyrisch werd over dit bouwwerk. Nu moet ik bekennen dat het als station wel heel praktisch in elkaar zit. Toegang tot de perrons is perfect. Je behoud overal een overzicht en je kan op verschillende manieren rap van perron veranderen mocht dit nodig zijn. Het station zelf is niet echt druk maar ik ben dan ook Brussel gewoon. Het heeft minder perrons dan Brugge en toch is het station veel duurder geweest in aanbouw. Toch zou ik dit niet in mijn geboortestad willen. Al was het maar omdat er zo goed als geen fietsvoorzieningen zijn. Ik heb dat toch nergens gezien. Een schandvlek op een anders wel mooi stationsgebouw.

IMG_2670 - 2017-06-05 at 09-44-17

15 thoughts on “Station Luik-Guillemins

  1. Fietsenrekken of fietsverhuur? Verhuur is er zeker als je links uit het station komt. Bergplaats voor fietsen: heb je al gezien hoeveel fietsen er daar rijden? Weinig is het antwoord, helaas. Zal waarschijnlijk ook wel met de vele venijnige klimmetjes te zien hebben die her en der in de stad zijn. De dochter had op weg naar haar kot ook zo een kuitenbijtertje.

    1. Verhuur had ik niet opgemerkt. Ik heb enkel gezocht naar fietsrekken. Ja, er zijn daar duidelijk wat hellingen maar waar anders kunnen Gilbert en co trainen voor Luik-Bastenaken-Luik? 😉 Weinig fietsers gezien maar ze waren er wel.

  2. Inderdaad indrukwekkend bouwsel. Alleen jammer dat de architect zo ver van het dagelijks leven in een station staat. Oorspronkelijk waren er zelfs geen zitbanken voorzien omdat dat in strijd was met het ‘artistieke concept’. Op je foto’s is te zien dat daar intussen gelukkig wel in voorzien werd, maar zeker niet dankzij architect Calatrava. Het zou daar ook zeer winderig zijn met weinig beschutting tegen ons – bij momenten – guur weer. Hoe wereldvreemd kan iemand zijn? Los van het kostenplaatje stoot dit me nog het meest tegen de borst!

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

