Zomerse zaterdag vol gezapige zwanzigheden

Na een week van lange dagen en pogingen om niet kwaad te worden, komt nu onvermijdelijk de terugslag. Maw, de schrijver a.k.a. fotograaf van deze blog was vandaag eigenlijk geen k***** waard. Nu heb ik behalve wat boodschappen ook een namiddagdutje gedaan – een siësta om U tegen te zeggen – wat me vooral het gevoel geeft dat ik een echt oud peetje geworden ben. En ja: er komen hier lezers die effectief ouder zijn dan ik. Dat verandert het gevoel dat ik heb niet.

P7010016 - 2017-07-01 at 10-19-07

Een ander gevoel is dat van frustratie en zelfs wat wanhoop telkens ik op zaterdag met de fiets onderweg ben en de grootte massa auto’s op de baan tegen kom. Het aantal fietsers die niet puur voor recreatie onderweg zijn, zijn op de vingers van mijn handen te tellen. Zelfs als ik de recreanten er bij neem, is het aantal wagens op een zaterdag die me passeren duidelijk in de meerderheid. Dan probeer ik mijn gemoed wat omhoog te krikken met het aantal fietsen die gisteren aan het Minnewaterpark stonden. Blijkbaar gaat de festivalganger tegenwoordig massaal naar het Cactusfestival per fiets. Misschien zouden die van het Sportpaleis er bij gebaat zijn om één van hun parkings om te bouwen tot één grote fietsstalling. Dan zal het met die milieuvergunning nog goed komen.

Om dit verhaal kort te maken: de foto hierboven nam ik vanwege de fietser. Een van de weinigen die ik regelmatig zie rondrijden met een bakfiets. Iemand die de fiets beziet als een volwaardig alternatief voor de auto. Respect.

L1460292 - 2017-07-07 at 16-25-48

L1460293 - 2017-07-07 at 16-26-08

Dit jaar gaat in Brugge de praalstoet van de Gouden Boom weer uit. Vorige editie ging door onder een drukkende hitte en ook dit jaar zou het wel eens weer van dat kunnen zijn. De Ommegang in Brussel had iets meer geluk al was het gisteren toch ook drukkend warm. Gelukkig gaat die stoet op een later uur door de straten van Brussel. Waar was de tijd dat men in Brugge een avondstoet liet uitgaan ter ere van Maria van Bourgondië. Ze mogen dat gerust eens overdoen.

daar kan je eigenlijk niet naast kijken
verlichting fietsenstalling

Het was me al voorgevallen: vroeg (of laat) de betalende fietsenstalling binnen gaan en merken dat het daar zo donker is als … een onverlichte fietsenstalling. Nu, na vele jaren, heb ik plots ontdekt dat dit door iedereen kan bediend worden. Hoe is het mogelijk dat ik dat na zoveel jaar pas opmerk? Ik vrees dat ik toch eens dringend een oogarts zal mogen consulteren. Of is dat weggesmeten geld? Soit, als uitsmijter deze foto:

L1460291 - 2017-07-07 at 05-51-13

24 thoughts on “Zomerse zaterdag vol gezapige zwanzigheden

    1. Slegs die eerste foto toon regtig Brugge. Dan twee foto’s geneem in Brussel, eentje in die stasie en eentje op die grens tussen Brugge en Damme. 🙂
      Hopelik slaag jy om nog eens terug te keer na my tuisdorp.

      1. Eigenlijk stond mijn Olympus op de verkeerde instellingen. Dat heb ik wel meer voor. Vooral op de fiets want dan heb ik niet altijd tijd om rap te stoppen, alle instellingen na zien en nog rap een foto nemen.

  1. Je hebt die lichtknoppen nu gezien en eerder niet. Dan was je nu oplettender of je ogen zijn nu beter dan eerder. De foto’s zijn steeds scherp, dus je trilt ook niet. Van een oud peetje is dus geen sprake. De foto van de bakfietsfietser vind ik het mooist.

    1. Dat ding er naast is de badglezer en dat hangt er al jaren. Zonder badge kom je niet binnen wat het des te erger maakt dat ik daar nog nooit op gelet had.
      Mijn camera is uitgerust met een goed systeem om trillingen te neutraliseren. 😛
      Bakfietsfietser vind ik eigenlijk een heel mooi woord. 🙂

    1. Een ventilator heb ik ooit nog om de fiets mee genomen. Er was een tijd dat we thuis helemaal geen auto hadden (nu kan ik de auto van mijn ma gebruiken) en toen werd heel veel met de fiets vervoerd. Boodschappen voor twee weken namen we gewoon mee op de fiets. Een mens kon duizenden jaren zonder auto en nu kan het nog altijd zonder.

  2. Jezelf rust gunnen zo af en toe… moet kunnen. Zo ook hier. En over dat ‘pas na jaren iets ontdekken over een plek die al zo lang vertrouwd is…’ Ook herkenbaar. Zo had ik gisteren in Mechelen afgesproken en weet ik nu dat daar ook gratis parking is (aan de Zandpoortvest). Toen moest ik toch ook even met het schaamrood op de wangen slikken, dat ik dat nooit eerder heb geweten…

Jullie reactie's zijn welkom en worden altijd gelezen.

